Mediekoncernen Bonniers riskkapitalbolag Bonnier Ventures bidrar med 45 miljoner kronor när Winningtemp tar in 157 Mkr i en investeringsrunda. Det snabbväxande startupbolaget från Göteborg sysslar med ai-baserad hr-mjukvara.
Corona-situationen har bidragit till att påskynda digitaliseringen av arbetsplatser.
En annan stor investerare är det brittiska riskkapitalbolaget Frog Capital. Kapitalet ska framför allt användas till teknisk utveckling och en fortsatt internationell expansion, med fokus på just Storbritannien.
”Corona-situationen har bidragit till att påskynda digitaliseringen av arbetsplatser. Vad som främst var en fråga för hr-direktörer, blir nu snabbt en prioritet för vd och styrelsenivå i många företag. Detta har uppenbarligen hjälpt oss att attrahera starka investerare och vi är nu redo att skala upp och hjälpa fler företag att skapa effektivare arbetsplatser”, säger Pierre Lindmark, vd och grundare av Winningtemp i ett uttalande.
Winningtemps omsättning växte i fjol med 150 procent till 24 Mkr. Förlusten ökade samtidigt från 1,7 Mkr 2018 till 15,5 Mkr 2019.
Denna investering bockar av många rutor för oss.
Mjukvaran, som säljs som en prenumeration enligt ”Saas-modell”, bottnar i mängder av vetenskapliga studier och förbättras kontinuerligt med hjälp av företagets AI-plattform. Denna hjälper chefer och företagsledare att visualisera de anställdas beteende och utveckling i realtid, enligt bolaget.
”Denna investering bockar av många rutor för oss. Winningtemp har en innovativ produkt inom ett växande makroområde, starka grundare, en sund affär som kan skalas upp, och en verksamhet som vi kan hjälpa med tillväxtkapital och expertis för att påskynda den internationella expansionen”, säger Ulrika Saxon, vd för Bonnier Ventures.
Investeringen sker i en tid då Bonnier Ventures skalar upp sina satsningar. Som Di Digital rapporterade i slutet av 2019 har miljardförsäljningen av TV4 har fått mediekoncernen Bonnier att dubbla anslaget till sitt riskkapitalbolag med en ambition att investera kring 200 Mkr per år i unga startupbolag.
Winningtemp grundades 2014 av Pierre Lindmark och Mathias Hansson-Fredlund. Bland de större ägarna märks förutom grundarna, Frog Capital och Bonnier Ventures även institutionella investerare som Norrsken VC, Almi Invest och Chalmers Ventures. Di Digital rapporterade om bolaget redan i januari i fjol då man tog in 33 Mkr.
Företaget har 60 anställda och fyra kontor i Göteborg, Stockholm, Oslo och London.
Antalet användare på plattformen uppges uppgå till 100 000 i över 20 länder och man har närmare 600 företag på kundlistan. Enligt Winningtemp bidrar mjukvaran till att minska personalomsättningen, dra ner på den negativa stressen på arbetsplatsen och öka medarbetarnöjdheten.