Hoppa till innehållet

Hr-bolaget lyfts av pandemin – tar in 157 miljoner i jätterunda

Göteborgbolaget Winningtemp, vars mjukvara för personalvård fått ett uppsving i pandemins spår, tar in 157 miljoner kronor i riskkapital och siktar på internationell expansion. 

Winningtemps grundare Mathias Hansson-Fredlund och Pierre Lindmark.
Winningtemps grundare Mathias Hansson-Fredlund och Pierre Lindmark.Foto: Magnus Egger

Mediekoncernen Bonniers riskkapitalbolag Bonnier Ventures bidrar med 45 miljoner kronor när Winningtemp tar in 157 Mkr i en investeringsrunda. Det snabbväxande startupbolaget från Göteborg sysslar med ai-baserad hr-mjukvara. 

Corona-situationen har bidragit till att påskynda digitaliseringen av arbetsplatser.

En annan stor investerare är det brittiska riskkapitalbolaget Frog Capital. Kapitalet ska framför allt användas till teknisk utveckling och en fortsatt internationell expansion, med fokus på just Storbritannien.

”Corona-situationen har bidragit till att påskynda digitaliseringen av arbetsplatser. Vad som främst var en fråga för hr-direktörer, blir nu snabbt en prioritet för vd och styrelsenivå i många företag. Detta har uppenbarligen hjälpt oss att attrahera starka investerare och vi är nu redo att skala upp och hjälpa fler företag att skapa effektivare arbetsplatser”, säger Pierre Lindmark, vd och grundare av Winningtemp i ett uttalande.

Winningtemps omsättning växte i fjol med 150 procent till 24 Mkr. Förlusten ökade samtidigt från 1,7 Mkr 2018 till 15,5 Mkr 2019.

Denna investering bockar av många rutor för oss.

Mjukvaran, som säljs som en prenumeration enligt ”Saas-modell”, bottnar i mängder av vetenskapliga studier och förbättras kontinuerligt med hjälp av företagets AI-plattform. Denna hjälper chefer och företagsledare att visualisera de anställdas beteende och utveckling i realtid, enligt bolaget. 

”Denna investering bockar av många rutor för oss. Winningtemp har en innovativ produkt inom ett växande makroområde, starka grundare, en sund affär som kan skalas upp, och en verksamhet som vi kan hjälpa med tillväxtkapital och expertis för att påskynda den internationella expansionen”, säger Ulrika Saxon, vd för Bonnier Ventures.

Gänget på Bonnier Ventures. Stående från vänster: vd Ulrika Saxon, Matti Zemack, Elisabet Ålander och Olof Sandberg. Sittande: Jonas von Hedenberg, Victor Bodin (på skärmen) och Dajana Mirborn.
Gänget på Bonnier Ventures. Stående från vänster: vd Ulrika Saxon, Matti Zemack, Elisabet Ålander och Olof Sandberg. Sittande: Jonas von Hedenberg, Victor Bodin (på skärmen) och Dajana Mirborn.Foto: Press.

Investeringen sker i en tid då Bonnier Ventures skalar upp sina satsningar. Som Di Digital rapporterade i slutet av 2019 har miljardförsäljningen av TV4 har fått mediekoncernen Bonnier att dubbla anslaget till sitt riskkapitalbolag med en ambition att investera kring 200 Mkr per år i unga startupbolag.

Winningtemp grundades 2014 av Pierre Lindmark och Mathias Hansson-Fredlund. Bland de större ägarna märks förutom grundarna, Frog Capital och Bonnier Ventures även institutionella investerare som Norrsken VC, Almi Invest och Chalmers Ventures. Di Digital rapporterade om bolaget redan i januari i fjol då man tog in 33 Mkr.

Företaget har 60 anställda och fyra kontor i Göteborg, Stockholm, Oslo och London.

Antalet användare på plattformen uppges uppgå till 100 000 i över 20 länder och man har närmare 600 företag på kundlistan. Enligt Winningtemp bidrar mjukvaran till att minska personalomsättningen, dra ner på den negativa stressen på arbetsplatsen och öka medarbetarnöjdheten.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera