Hoppa till innehållet

Ikea köper amerikanska startupbolaget Taskrabbit

Möbeljätten Ikea köper den amerikanska tjänsteplattformen Taskrabbit i en förmodad jätteaffär.

keas grundare Ingvar Kamprad.
keas grundare Ingvar Kamprad.Foto: Ikea

Den svenska möbeljätten Ikea har förvärvat TaskRabbit som står bakom en marknadsplats för tjänster. Enligt uppgifter till Recode kommer TaskRabbit agera som ett fristående dotterbolag inom Ikea och vd Stacy Brown-Philpot och de övriga anställda kommer att jobba kvar som vanligt.

Ikea har bekräftat till Financial Times att företaget är på väg att köpa den amerikanska startupen. Däremot är det oklart hur mycket Ikea betalar, men TaskRabbit har hittills dragit in cirka 50 miljoner dollar i riskkapital sedan grundandet för nio år sedan. Sannolikt rör det sig om ett av Ikeas hittills största förvärv.

Läs mer: Ikea avslöjar samarbete med Apple 

Recode skriver att Ikea väntas bidra med kapital till TaskRabbit men även där saknas det konkreta siffror i dagsläget.

San Francisco-baserade TaskRabbit är en välkänd startup inom det som kallas gig-ekonomin och företaget matchar frilansarbetare med jobb. Det kan till exempel röra sig om att montera Ikea-möbler eller tjänster som flytthjälp och städning. Bolaget grundades 2008 av entreprenören Leah Busquehar och har i dag 60 anställda och runt 60 000 anslutna frilansande "taskers".

Läs mer: H&M och Ikea bildar hemligt bolag

Förvärvet av TaskRabbit beskrivs av Recode som ett sätt för Ikea att stärka sitt digitala erbjudande till kunderna för att bättre kunna konkurrera med till exempel Amazon som i allt större utsträckning börjat satsa på hemprodukter och installationstjänster.

Ikea och TaskRabbit har sedan tidigare ett samarbete i Storbritannien kring just tjänster för montering av möbler. Även i USA och andra länder har plattformen marknadsfört att dess anslutna arbetare kan hjälpa till att montera Ikea-produkter.

Finwire/Di Digital

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera