Hoppa till innehållet

Så vill Ikea få fler att använda deras nya startup

Ikea vill få fler kunder att använda sig av deras startupbolag Taskrabbit, som kopplar ihop kunder med exempelvis installatörer av Ikea-möbler. Nu sänker man priserna för att locka nya användare.

Ikea köpte Taskrabbit 2017.
Ikea köpte Taskrabbit 2017.Foto: Alexander Blinov

Den svenska möbeljätten Ikeas marknadsplats Taskrabbit sänker nu priserna och drar ned serviceavgiften till hälften. Detta för att fler ska få tillgång till tjänsterna, uppger bolaget i ett pressmeddelande. 

Läs mer: Ikea köper amerikanska startupbolaget Taskrabbit 

San Francisco-baserade TaskRabbit är en välkänd startup inom det som kallas gig-ekonomin och företaget matchar frilansarbetare med jobb. Det kan till exempel röra sig om att montera Ikea-möbler eller tjänster som flytthjälp och städning. Bolaget grundades 2008 av entreprenören Leah Busque.

Förutom lägre priser på uppdragen har bolaget sänkt serviceavgiften från 30 procent till 15 procent. 

Tidiga resultat visar att kunder har sparat i snitt mellan 7-11 pund på uppdragen sedan de nya lägre priserna infördes och priset på bokade uppdrag har minskat med 20 procent, uppger bolaget i pressmeddelandet.

Förvärvet av TaskRabbit har beskrivits som ett sätt för Ikea att stärka sitt digitala erbjudande till kunderna för att bättre kunna konkurrera med till exempel Amazon som i allt större utsträckning börjat satsa på hemprodukter och installationstjänster.

Läs mer: Ikea öppnar för fler stora techförvärv 

Finwire/Di Digital

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera