Annons

De ska få fler unga tjejer att koda – får miljoninvestering

Från vänster: Imagilabs tre grundare Beatrice Ionascu, Dora Palfi och Alexa Edström.
Från vänster: Imagilabs tre grundare Beatrice Ionascu, Dora Palfi och Alexa Edström. Foto: Martin Lundström
Startupbolaget Imagilabs får en miljoninvestering och lanserar nu sin första produkt – en liten kub som ska få fler unga tjejer att intressera sig för programmering. ”Den ska användas i vardagslivet”, säger vd:n Dora Palfi.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Bolaget Imagilabs började som en startup på Kungliga Tekniska högskolan, KTH, under 2018. De tar nu in 1,55 miljoner kronor under sin första investeringsrunda, knappt ett år efter starten.

Sju investerare har gått in i bolaget. Bland dem finns Stings investeringbolag Propel Capital och affärsänglarna Donna Hanafi, tidigare toppchef på Tictail, och Nicolas Grasset, tidigare teknikchef på Lifesum.

”Det kommande året fokuserar vi på att komma ut på marknaden. Kapitalet kommer att spenderas på det samt på produktutveckling och att göra oss mer synliga”, säger Alexa Edström, medgrundare av Imagilabs. 

Bolagets andra två medgrundare är Beatrice Ionascu och Dora Palfi, som även är vd. 

Läs mer: Gästkrönika: Ett nytt kvinnligt ledarskap träder fram 

Bland de som studerar eller jobbar inom techsektorn i Europa och USA är endast 18 procent kvinnor, enligt Dora Palfi. Den siffran vill de höja. 

För barn och vuxna kvinnor finns produkter, kurser och nätverk som ger möjlighet att utveckla ett intresse för programmering, enligt grundarna. Dock finns det ett gap för verktyg som riktar sig till flickor mellan 12 till 16 år.

”Vi har skapat en skalbar lösning som tjejer kan använda i sitt vardagsliv. Vårt mål är att fler och fler tjejer ska intressera sig för tech och att fler förhoppningsvis ska vilja utbilda sig inom området”, säger Dora Palfi. 

Imagilabs första produkt, imagicharm.
Imagilabs första produkt, imagicharm.

Bolaget har arbetat tillsammans med flera tonårstjejer för att utveckla produkten, som går under namnet ”Imagicharm” och lanseras i dag, den 28 maj. Det är en kub som sätts fast på en nyckelring. Den är gjord för att kunna användas som accessoar, som gör den tilltalande för målgruppen och enkel att ha med sig. 

Den kopplas till mobilen och genom en app kan användaren programmera olika funktioner som syns i kuben. Om användaren till exempel får ett sms kan en symbol visas på kubens display, exempelvis ett hjärta, som är programmerad för en specifik vän.

Ju bättre användaren blir på att programmera, desto mer avancerade funktioner kan visas i kuben. Det kan vara allt från symboler, ljudsignaler till texter. 

”Vi märkte att målgruppen tycker att det är viktigt att uttrycka sig, att de vill ha fora med andra personer med samma intressen, samt att de använder mobilen mer än datorer. Det tog vi till oss och med de erfarenheterna skapar vi Imagicharm”, säger Dora Palfi. 

”Vi hoppas att bolaget kommer fortsätta att gå fort framåt”, säger Alexa Edström. 

Läs mer: Unicornia hjälper techsektorn rekrytera kvinnor: ”En affärsmöjlighet” 

Tidigare under 2019 valdes Imagilabs tre grundare ut för att medverka i Apples så kallade Female Founders-program. Det är en del av Apples satsning på att stötta kvinnor inom tech och konferensen ägde rum i techjättens högkvarter i Cupertino, Kalifornien. 

Under två veckor fick Imagilabs grundare bland annat vägledning i att utveckla både produkten och plattformen, för att skapa en så bra användarupplevelse som möjligt. Imagilabs var en av tio startups, och det enda svenska bolag, som valdes ut till att medverka i programmet.

Imagilabs tre grundare med texten ”Girls shaping the future with tech.”
Imagilabs tre grundare med texten ”Girls shaping the future with tech.”
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies