Hoppa till innehållet

Ingen match för Tinder – nu stämmer konkurrenten bolaget på 3,3 miljarder kronor

Den populära dejtingappen Bumble stämmer Tinder på 3,3 miljarder kronor för stöld av affärshemligheter.

Tinders grundare Sean Rad intervjuas på festivalen SXSW i Austin, Texas 2017.
Tinders grundare Sean Rad intervjuas på festivalen SXSW i Austin, Texas 2017.Foto: Joey Abrait

Stämningen är den senaste åtgärden i en utdragen fejd mellan Bumble och storkonkurrenten Match, som äger dejtingappen Tinder.

Match har tidigare också försökt lägga vantarna på Bumble och det är på dessa grunder som bolaget nu stämmer Match, rapporterar Recode. 

Enligt Bumble ledde fjolårets potentiella övertagande till att Match fick skärskåda, göra en due diligence, av Bumble. Men denna och hela uppköpsförsöket ska ha bottnat i att Match egentligen bara var ute efter information av konkurrensskäl.

”Ovilliga att betala det verkliga värdet för Bumble försökte Match istället förgifta bolaget på investeringsmarknaden genom att lämna in falska uppgifter för att felaktigt nedvärdera Bumble-plattformen”, skriver Bumble i stämningsansökan.

Läs mer: Tinders grundare är på uppköpsjakt 

Dejtingappen Bumble.
Dejtingappen Bumble.

Det första budet på Bumble på knappt 3,6 miljarder kronor avvisades av bolaget som alltför lågt. Därefter följde Match aldrig upp med ett nytt förslag trots att man visste hur den underliggande verksamheten presterade, säger Bumble, som nu kräver 3,3 miljarder kronor i skadestånd.

Match har inte kommenterat stämningsansökan.

Det är inte första gången som de båda bolagen hamnar i bråk. Bumbles grundare och vd, Whitney Wolfe Herd, var även en av medgrundarna till Tinder, men lämnade bolaget 2014. I samband med det stämde hon Tinder för sexuella trakasserier, skriver Recode.

Bumble inledde 2016 ett samarbetat med den svenska musikjätten Spotify. Genom att länka apparna kan singlar visa vilka artister de lyssnar på mest i sin dejtingprofil och även se vad deras möjliga matchningar har för musiksmak.

Läs mer: Låt Spotify-listan fixa dejten 

(Finwire/ Di Digital)

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera