Hoppa till innehållet

Instagram låter 400 miljoner användare välja bakgrundsmusik

Facebooks bildapp Instagram har hittat ett nytt sätt att utmana konkurrenter som Snapchat och Musical.ly. Nu kan 400 miljoner användare av Instagram Stories lägga till kända låtar som bakgrundsmusik.

Instagrams app.
Instagrams app.Foto: @image_author_name

Facebooks Instagram Stories har dragit ifrån rivalen Snachat rejält. Instagram uppger nu att bolaget har över 400 miljoner dagliga användare av sin tjänst, vilket kan jämföras med 191 miljoner för Snapchat. Snapchat var dock först ut med ”Storieskonceptet”, rapporterar CNBC. 

Instagram adderar nu fler funktioner för att på det viset skapa mer engagemang bland yngre användare. I förra veckan släpptes exempelvis en funktion för längre videoklipp. 

Nu ska även musik att läggas till i Stories. Tack vare Facebooks nya avtal med skrivbolagen kommer användare av Instagram Stories kunna välja mellan tusentals artister, inklusive Bruno Mars, Dua Lipa, Calvin Harris och Guns N’ Roses, skriver Techcrunch. Det kan göra tjänsten roligare än Snapchat, som inte har samma rättigheter, och utmana Musical.ly, en app för tonsättning av korta videosnuttar som är populär bland barn och unga tonåringar.

Läs mer: Nu lanseras Spotify-dödaren Youtube Music i Sverige

Lansering sker först i Sverige samt i Tyskland, USA, Storbritannien, Frankrike, Australien och Nya Zeeland. Inom kort väntas också en global lansering. Instagram uppger att bolaget har tusentals låtar i sitt bibliotek.

Läs mer: Soundtrack Your Brand: ”Vi har nu världens största musikkatalog för bakgrundsmusik” 

Finwire / Di Digital

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera