Annons

Instagram låter 400 miljoner användare välja bakgrundsmusik

Instagrams app.
Instagrams app. Foto: @image_author_name
Facebooks bildapp Instagram har hittat ett nytt sätt att utmana konkurrenter som Snapchat och Musical.ly. Nu kan 400 miljoner användare av Instagram Stories lägga till kända låtar som bakgrundsmusik.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Facebooks Instagram Stories har dragit ifrån rivalen Snachat rejält. Instagram uppger nu att bolaget har över 400 miljoner dagliga användare av sin tjänst, vilket kan jämföras med 191 miljoner för Snapchat. Snapchat var dock först ut med ”Storieskonceptet”, rapporterar CNBC. 

Instagram adderar nu fler funktioner för att på det viset skapa mer engagemang bland yngre användare. I förra veckan släpptes exempelvis en funktion för längre videoklipp. 

Nu ska även musik att läggas till i Stories. Tack vare Facebooks nya avtal med skrivbolagen kommer användare av Instagram Stories kunna välja mellan tusentals artister, inklusive Bruno Mars, Dua Lipa, Calvin Harris och Guns N’ Roses, skriver Techcrunch. Det kan göra tjänsten roligare än Snapchat, som inte har samma rättigheter, och utmana Musical.ly, en app för tonsättning av korta videosnuttar som är populär bland barn och unga tonåringar.

Läs mer: Nu lanseras Spotify-dödaren Youtube Music i Sverige

Lansering sker först i Sverige samt i Tyskland, USA, Storbritannien, Frankrike, Australien och Nya Zeeland. Inom kort väntas också en global lansering. Instagram uppger att bolaget har tusentals låtar i sitt bibliotek.

Läs mer: Soundtrack Your Brand: ”Vi har nu världens största musikkatalog för bakgrundsmusik” 

Finwire / Di Digital

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer