Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Investeraren: ”Vi är bara i början av e-sporten i Sverige”

Fans till svenska storlaget Ninjas in Pyjamas (NiP).
Fans till svenska storlaget Ninjas in Pyjamas (NiP). Foto: Björn Lindgren/TT
Tillväxten för svensk och internationell e-sport ser ut att lyfta som en raket den närmsta tiden. Fler svenska investerare inom e-sport tror att pengar finns att hämta från den omogna marknaden.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Svenska investerare har sakta men säkert riktat blickarna mot e-sporten och det enorma intresse sporten drar till sig. Totalt spås den glödheta branschen omsätta 6,5 miljarder kronor globalt i slutet av året, då räknas inte spelutvecklarnas licensavgifter in, enligt en rapport av analysföretaget Newzoo.

Läs mer: Sverige näst störst inom e-sport i Europa 

Trots det har investeringarna på hemmaplan gått trögt och vissa bolag har haft svårt att få upp farten. Bland de investerare som tagit steget anser dock många att e-sporten är en oslipad diamant som kan generera rejält med intäkter inom en mycket snar framtid.

”E-sporten kommer växa enormt. Det är bara att kolla på de vanliga tv-kanalerna som till och med har börjat visa e-sport. I takt med att Twitch, Youtube och andra aktörer ökar så kommer intresset att öka, vi är bara i början”, säger Viktor Vallin, delägare i spelutvecklarbolaget Starbreeze.

Han har investerat i svenska e-sportbolaget G:loot som drog in 100 miljoner kronor i investeringar tidigare i år.

”Speciellt de barn och ungdomar som växer upp i Sverige i dag. Det är inte självklart att de ska börja kolla på fotboll. Istället kan de bli e-sportfans.”

Läs mer: MTG: E-sportjätten med 3,3 miljarder på fickan

Under Nordic Game 2016 i Malmö träffade Viktor Vallin bolaget G:loots grundare Patrik Nybladh och vd Simon Sundén och blev såld på deras idé om att satsa pengar på sig själv när man spelar mot andra i mobilspel, senare också via PC.

”I dag kan små team bestående av en handfull personer få en global hit med sina spel. Har man som bolag en e-sportinriktning kommer folk vilja börja tävla i det på ett eller annat sätt”, säger Viktor Vallin.

Viljan att spendera finns men det finns inget att spendera på. Där finns enorm potential.

E-sporten öppnar upp för en bred marknad med många områden: Streaming av matcher, turneringar med fysiska besökare och plattformar för matchningar av spelare är en handfull. 

Läs mer: Spons av e-sport växer snabbt

”Området som sådant är utmärkt. Det finns förutsättningar för nya företag att komma in och skapa stort värde för användarna, ägare och investerare", säger Michael Mandahl på Northcap, en dansk startup-investerare som ofta köper in sig i svenska bolag.

Northcap har de senaste åren gjort två investeringar i Znipe, en plattform för streaming av e-sport som säljer pay-per-view-biljetter till de stora evenemangen. Det beskrivs som ett slags Spotify för e-sport där tittare köper en prenumeration för att slippa reklam. 

Bolaget satsar men är fortfarande litet, under startåret 2016 omsatte man 8 miljoner kronor, siffrorna för 2017 är inte klara. Under två kapitalrundor under 2016 och 2017 tog bolaget in totalt 35 Mkr.

”Vi tror att det finns utrymme för att skapa premium-upplevelser av e-sport. Ett bolag som Znipe finns till för att hjälpa MTG, Turner och andra ägare av innehåll att få fler sätt att nå användarna och kapitalisera bättre på innehållet. Det är en symbios”, säger Michael Mandahl.

Pengarna finns att hämta, menar Michael Mandahl. Däremot finns det inte tillräckligt med varor och tjänster för fansen att lägga sina pengar på.

”Det som saknas i e-sport är affärsmodeller riktade mot slutkunden. Jämfört med andra sporter spenderar e-sportfansen än så länge väldigt lite pengar på sitt intresse. Viljan att spendera finns men det behövs fler möjligheter att välja mellan. Där finns en enorm potential”, säger han.

Läs mer: E-sportsprofilen tar in 30 miljoner

Även Tommy Jacobson, ordförande i riskkapitalbolaget Zenith VC, ser en växande marknad med potential. 2016 gick hans bolag in med 7 Mkr i Strafe, en tjänst som samlar matchdata och nyheter om spelare och lag inom e-sport i en app.

Från början hade jag en bild av att e-sport är en smal nisch med väldigt unga människor som sitter och spelar men så är det ju inte.

”Från början hade jag en bild av att e-sport är en smal nisch med väldigt unga människor som sitter och spelar men så är det ju inte. Marknaden är stor och växer enormt, många utifrån har nog inte förstått hur stort det är”, säger han.

Men trots potentialen i e-sport finns det risker, enligt Tommy Jacobson.

”När man går in så tidigt i en marknad finns en risk, det är klart. I vårt fall är det en satsning på killarna bakom Strafe. Bolaget är annorlunda och ska ta de globala spelarna till sig. Marknaden är bara i sin början".


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post