Hoppa till innehållet

Analys: Zalando och Asos kan slås samman

Ett miljardbud i nätmodets europeiska lyxsegment kan utlösa en sammanslagning av e-handelsbolagen Zalando och Asos. Det spår investmentbanken RBC. Modehandlaren Boozt stiger på Stockholmsbörsen.

Zalandos tre grundare: David Schneider, Robert Gentz och Rubin Ritter.
Zalandos tre grundare: David Schneider, Robert Gentz och Rubin Ritter.Foto: Michael Probst/ AP

Under måndagen kom ett bud på lyxsegementets e-handelbolaget Yoox/Net-a-Porter. Budet på det Milannoterade bolaget kom från det schweiziska holdingbolaget Richemont, som redan äger hälften i e-handelsbolaget. Net-a-Porter är återförsäljare av en del av de klockmärken som Richemont äger. 

En möjlig konsekvens av det höga budet kan bli att e-handelsjättarna Zalando och Asos går ihop. Det tror investmentbanken RBC, rapporterar Direkt.

Läs även: Zalando investerar i H&M:s startupbolag Ivyrevel 

Budet, som värderar Yoox/Net-a-Porter till 5,4 miljarder euro, motsvarande 53 miljarder kronor, kan enligt RBC tänkas följas av motbud från exempelvis Amazon. Plattformen Ynap, som drivs av Net-a-Porter, ska nämligen vara en ”överlägsen marknadsledare” inom sitt segment, enligt RBC.

Amazon fortsätter att dominera e-handelsbranschen och fokuserar nu sina ansträngningar på att stärka sig inom modekategorin, och Richemonts Ynap-bud skulle därför kunna stimulera en konsolidering bland Amazons mindre konkurrenter Asos och Zalando enligt investmentbanken.

”Asos och Zalandos regionala och verksamhetsmässiga styrkor kompletterar varandra som vi ser det, och givet att de två bolagen har en gemensam ägare, danska Bestseller, tror vi att detta skulle kunna bli en möjlig kombination så småningom”, skriver RBC och utesluter inte heller att Amazon köper någon aktör i modebranschen för att stärka sin trovärdighet bland varumärken och kunder.

Läs även: Jarno Vanhatapio om Na-kd:s framgång: ”Man måste tänka annorlunda”

Samtidigt som Zalandoaktien stärktes cirka 1 procent i Frankfurt så reagerade ett annat bolag på affären – nätmodebolaget Boozt med bas i Stockholm.

Boozts aktie var upp drygt 4 procent vid 10.30-tiden efter att Danske Bank hade påpekat att budet på Ynap hade en försäljningsmultipel på 2,1, vilket är 40 procent högre än Boozts 1,5. Vid 13-tiden hade ökningen minskat till drygt 2 procent.

Boozts tidiga boost var den näst största bland midcap-bolag på Stockholmsbörsen, strax efter Systemair.

Läs även: Kraftig tillväxt för Boozt – aktien rusar 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera