Hoppa till innehållet

Kinneviks vd: ”En av de bästa investeringar vi gjort”

En era tar slut då maktbolaget Kinnevik klipper banden med tyska Rocket Internet. Enligt bolagets tillförordnade vd Joakim Andersson är investeringen i bröderna Samwers ”startupfabrik” en av de bästa någonsin för maktbolaget.

Foto: Jack Mikrut

I åtta år har Kinnevik varit en aktiv ägare i och samarbetspartner med det tyska investeringsbolaget Rocket Internet. Under torsdagen valde dock familjen Stenbecks maktbolag att sälja sina sista aktier i bolaget.

Kinnevik gjorde sin första investering i Rocket Internet redan 2009. Då hade bolaget, med affärsidén att grunda och börsnotera europeiska techbolag, endast funnits i två år. Sedan dess har Kinnevik investerat många miljoner i bolaget och de två spelarna har gjort en rad gemensamma investeringar.

Rocket Internet fick i medierna smeknamnet "startupfabriken" och bolaget har inte varit okontroversiellt då man gärna kopierade befintliga affärsidéer för att lansera på nya marknader. För Kinnevik kom Rocket att spela en betydande roll, enligt dess tillförordnade vd Joakim Andersson.

Finansiellt sett en av de bästa investeringar Kinnevik gjort.

"Investeringen har spelat en väldigt viktig roll för att starta våra investeringar och bygga upp vår portfölj inom e-handel och digitala tjänster. Finansiellt sett en av de bästa investeringar Kinnevik gjort", säger han till Di Digital.

Totalt har maktbolagets investering på 155 miljoner euro under 2009-2013 genererat en bruttovinst på 781 miljoner euro, eller sex gånger pengarna. Summan motsvarar 7,6 miljarder kronor enligt dagens växelkurs. Den årliga totalavkastningen (IRR) motsvarar hela 90 procent.

Läs mer: Kinneviks Rocket-investering gav sex gånger pengarna 

De senaste åren har det dock knakat i fogarna mellan de två partnerbolagen. När Kinneviks fleråriga avtal om att saminvestera med Rocket Internet 2015 löpte ut valde bolaget att inte förnya det. Året efter lämnade Kinneviks dåvarande vd Lorenzo Grabau sitt uppdrag som styrelseordförande för Rocket Internet.

Läs mer: Kinneviks vd lämnar Rocket Internets styrelse 

Enligt Joakim Andersson är det Rocket Internets nya affärsinriktning som fått Kinnevik att dra sig undan, och nu slutligen sälja sitt innehav.

De senaste åren har vi sett att Rockets affärsmodell allt mer kommit att likna Kinneviks

"De senaste åren har vi sett att Rockets affärsmodell allt mer kommit att likna Kinneviks. Bolaget har blivit mer av en investerare och mindre grundare. Det har gjort att vi distanserat oss", säger han.

En brytpunkt nåddes när Rocket Internet 2015 avsatte drygt 6 miljarder kronor till en fond för techinvesteringar.

Nu har Rocket Internet spelat ut sin funktion för Kinnevik

"I och med fonden hamnade vi i en situation där vi hade överlappande affärsidéer. Det fick oss att vilja avlägsna oss. Nu har Rocket Internet spelat ut sin funktion för Kinnevik", säger Joakim Andersson.

Enligt honom får försäljningen inte några direkta konsekvenser för maktbolaget. De två aktörerna kommer att fortsätta samarbeta kring de bolag man i dag äger gemensamt. 

"Vi har inte investerat tillsammans med dom på flera år så strategin förändras inte i och med försäljningen. Vi fortsätter vår nuvarande inriktning med fokus på nya bolagsinvesteringar inom hälsovård och finansiella tjänster samtidigt som vi minskar antalet bolag i portföljen", säger han.

Joakim Andersson tog rollen som tillförordnad vd för Kinnevik i december 2016, efter att den tidigare vd:n Lorenzo Grabau fått lämna. Några nyheter kring vem som kan komma att efterträda honom kan man inte dela med sig av.

"Det är en process som  styrelsen leder och arbetar med för fullt med. Så snart de kommer fram till något kommer vi att framföra det", säger Joakim Andersson.

Läs mer: Lorenzo Grabau tvingas bort från Kinnevik 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera