Hoppa till innehållet

”Klädsam självkritik av Northzones Pär-Jörgen Pärson”

Di Digitals event Female Founders visar på en hunger och ett driv bland kvinnor på techscenen. Då är det skönt när en av Sveriges tyngsta riskkapitalister erkänner sitt misslyckande att nå dem, skriver Di Digitals Mimi Billing. 

Mimi Billing är reporter på Di Digital och moderator för Di Digitals event Female Founders.
Mimi Billing är reporter på Di Digital och moderator för Di Digitals event Female Founders.

Det var fullsatt på Di Digitals event Female Founders på tisdagskvällen. Eventet som gick av stapeln för andra året i rad har skapats för att hylla kvinnliga techentreprenörer och investerare. Och det behövs när man tittar på våra granskningar av hur riskkapitalet fördelas. 

Läs även: Kvinnliga entreprenörer får mindre än 1 procent av riskkapitalet

Ett skäl till att kvinnliga grundare och bolag med mixade grundarteam tar en så liten del av kapitalkakan har uppgetts vara för att kvinnor väljer bort möjligheten att starta egna bolag inom tech. Det märktes inte på Female Founders. Det var ett 80-tal bolag som anmälde sig för att pitcha på eventet, vilket är dubbelt så många som i fjol.

De fyra bolagen som hade valts ut att pitcha höll hög kvalitet och var bevis för att den svenska techdrömmen lever, även hos kvinnor. Vinnarbolaget Mimbly hade både en produkt som kan hjälpa till att lösa ett stort problem, vattenbrist, samt viljan och drivet att bli ett globalt bolag. Grundarna, med Isabella Palmgren i spetsen, har ännu inte tagit in något kapital.

Läs även: Mimbly kammade hem pitchsegern på Female Founders 

Svenska techinvesterare går uppenbarligen miste om en stor möjlighet när de inte letar upp bolagen med mixade eller kvinnliga grundarteam. Och Northzones partner Pär-Jörgen Pärson, Spotifys första investerare, levererade både självkritik och en analys av sin egen partiskhet på scen.

”Vi har en bias och det är uppenbart att vi har något systematiskt fel i vår dealflow-process”, sade Pär-Jörgen Pärson på scen. 

Läs även: Northzones Pär-Jörgen Pärson grillad på Female Founders 

Jag hoppas att fler investerare i denna mansdominerade bransch inser samma sak och börjar arbeta emot sin magkänsla att bara investera i andra män. När affärsänglar och investerare lyfter blicken kan vi förhoppningsvis få en mer mångsidig startupscen.  

Till dess kommer vi på Di Digital att fortsätta att granska kapitalet och ha event för att hylla den kvinnliga minoriteten på startupscenen.


 

Se hela sändningen här:

 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera