Hoppa till innehållet

Klarna värvar ny profil: ”Ska positionera oss inom mode”

Efter framgångarna i USA ska Klarna tvätta bort stämpeln som traditionellt betalbolag även i Sverige. Med hjälp av stilprofilen och affärsängeln Emilia de Poret vill bolaget bli en aktör att räkna med inom shopping och mode på hemmaplan.

Emilia de Poret går det Klarna.
Emilia de Poret går det Klarna.Foto: Press.

Det svenska betal- och kreditbolaget Klarna har under de senaste åren vigt resurser till att bli en mer allomfattande ”shoppingmotor”, genom att även erbjuda rabatter, inspiration och rekommendationer inom e-handeln direkt i sin app. Profileringen är särskilt tydlig i USA, som numera är Klarnas snabbast växande marknad.

Som ett led i den satsningen rekryterar Klarna nu modeprofilen Emilia de Poret till en helt ny tjänst. Hon ska bli bolagets modechef i Sverige – eller ”fashion director”, som de själva kallar det. 

”När Klarna går in på nya marknader så är det som shoppingtjänst, men i Sverige uppfattas Klarna inte som det på samma sätt så jag ser verkligen fram emot att bidra till att stärka Klarnas position som shoppingtjänst även i Sverige”, säger Emilia de Poret i en kommentar.

Emilia de Poret är en av Sveriges mest kända modeskribenter och driver bland annat podden ”Säker stil” tillsammans med kollegan Ebba Kleberg von Sydow. Hon har även haft en karriär som sångerska.

Hos Klarna kommer hon ansvara för det strategiska och kreativa i vissa nyckelprojekt kopplade till mode, heter det. 

”Det kommande året kommer jag vara involverad i flera kreativa projekt som syftar till att positionera Klarna inom mode, utan att kunna avslöja mer exakt rör det sig om projekt liknande Klarnas tidigare samarbete med Bea Åkerlund”, uppger Emilia de Poret vidare till Di.

Det var i början av 2020 som Klarna sjösatte en uppmärksammad reklamkampanj med artisten Lady Gaga. Hon bar då ett fingerformat smycke som den svenska formgivaren och designern Bea Åkerlund skapat exklusivt för Klarna.

”Jag ser verkligen fram emot att få vara med på Klarnas resa med att utveckla framtidens shopping och bidra med min erfarenhet av att inspirera och guida konsumenter till medvetna val”, säger hon.

Hon har även gjort sig känd som en affärsängel inom tekniksektorn. I portföljen finns bland annat Josefin Landgårds bolag Mantle, som tillverkar CBD-olja. Emilia de Poret har även varit med och grundat den digitala bokningstjänsten Ksting som är aktivt inom modebranschen. Dessutom har hon placerat pengar i Backing Minds, ett riskkapitalbolag vars uttalade mål att hitta startupbolag bortom Stockholm och Stureplan.

Emilia de Poret är för övrigt dotter till den välkände svenske riskkapitalisten Robert Andreen som var med och grundade Nordic Capital 1989.

Läs mer: Emilia de Poret investerar i Josefin Landsgårds CBD-olja

Läs mer: Camilla Läckberg investerar i Emilia de Porets digitala modetjänst 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera