Annons

Klarnas vd kryper till korset: ”Kanske inte alltid varit bäst”

Sebastian Siemiatkowski, Klarnas vd.
Sebastian Siemiatkowski, Klarnas vd. Foto: Jesper Frisk
Klarna ska börja redovisa antalet klagomål på sin webbplats, meddelar vd:n Sebastian Siemiatkowski.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Klarna kommer att börja redovisa antalet klagomål mot bolaget på sin egen webbplats.

Det säger fintechjättens vd Sebastian Siemiatkowski i en intervju med Dagens Nyheter efter att Di Digital återkommande rapporterat om vissa kunders missnöje med bolaget.

”Vi har insett att vi har kanske inte alltid varit bäst på att berätta vad vi gör för någonting”, säger han till tidningen.

Klarna uppger att man mottog 40 klagomål per en miljon betalningar under 2018. Bolaget vill att den siffran ska minska med 10 procent under 2019, uppger bolaget i ett pressmeddelande.

Kritiken mot Klarna har exempelvis gällt det betalningsalternativ, kallat ”konto”, som ledde till en delbetalning med ränta efter en viss period.

Sebastian Siemiatkowski kallar beskrivningen för ett ”ärligt misstag” och menar att andra bolag har erbjudit liknande alternativ tidigare.

Betalningsalternativet har sedan dess döpts om till ”delbetalningskonto”. Dock är de tre första alternativen i Klarnas betalmeny alla kopplade till krediter.

Direktbetalningen finns, när Di Digital testar, fortfarande ytterligare ett menyval bort.

Klarna granskas sedan i mars av Datainspektionen, som undrar om bolaget efterlever den nya dataskyddslagen GDPR.

Di Digital har tidigare rapporterat att antalet GDPR-relaterade klagomål mot Klarna översteg antalet för alla fyra storbanker tillsammans.

Läs mer: Anmälningarna haglar – Klarna värre än alla storbanker tillsammans 

”Vi har en policy som är väldigt viktig för mig. För det första ska vi varje gång vi samlar in data från kunden vara tydliga med att vi gör det. Det andra är att om vi skapar en produkt eller tjänst som använder kundens data, så måste det vara för att skapa värde för kunden”, säger Sebastian Siemiatkowski till DN.

Han påpekar också att högre transparens kommer att göra det betydligt svårare för bankerna att tjäna pengar på exempelvis bolån i framtiden.

”En marknad med hundra procent rörlighet för kunderna och hundra procent transparens i priset kommer leda till en perfekt prissättning, det vill säga inga vinster. Banker kommer i princip inte tjäna några pengar på bolånen för det kommer vara så enkelt att byta och jämföra.”

Läs mer: Myndighet sågar Klarna – ger kunderna oönskade krediter 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer