Hoppa till innehållet

Klarnas vd kryper till korset: ”Kanske inte alltid varit bäst”

Klarna ska börja redovisa antalet klagomål på sin webbplats, meddelar vd:n Sebastian Siemiatkowski.

Sebastian Siemiatkowski, Klarnas vd.
Sebastian Siemiatkowski, Klarnas vd.Foto: Jesper Frisk

Klarna kommer att börja redovisa antalet klagomål mot bolaget på sin egen webbplats.

Det säger fintechjättens vd Sebastian Siemiatkowski i en intervju med Dagens Nyheter efter att Di Digital återkommande rapporterat om vissa kunders missnöje med bolaget.

”Vi har insett att vi har kanske inte alltid varit bäst på att berätta vad vi gör för någonting”, säger han till tidningen.

Klarna uppger att man mottog 40 klagomål per en miljon betalningar under 2018. Bolaget vill att den siffran ska minska med 10 procent under 2019, uppger bolaget i ett pressmeddelande.

Kritiken mot Klarna har exempelvis gällt det betalningsalternativ, kallat ”konto”, som ledde till en delbetalning med ränta efter en viss period.

Sebastian Siemiatkowski kallar beskrivningen för ett ”ärligt misstag” och menar att andra bolag har erbjudit liknande alternativ tidigare.

Betalningsalternativet har sedan dess döpts om till ”delbetalningskonto”. Dock är de tre första alternativen i Klarnas betalmeny alla kopplade till krediter.

Direktbetalningen finns, när Di Digital testar, fortfarande ytterligare ett menyval bort.

Klarna granskas sedan i mars av Datainspektionen, som undrar om bolaget efterlever den nya dataskyddslagen GDPR.

Di Digital har tidigare rapporterat att antalet GDPR-relaterade klagomål mot Klarna översteg antalet för alla fyra storbanker tillsammans.

Läs mer: Anmälningarna haglar – Klarna värre än alla storbanker tillsammans 

”Vi har en policy som är väldigt viktig för mig. För det första ska vi varje gång vi samlar in data från kunden vara tydliga med att vi gör det. Det andra är att om vi skapar en produkt eller tjänst som använder kundens data, så måste det vara för att skapa värde för kunden”, säger Sebastian Siemiatkowski till DN.

Han påpekar också att högre transparens kommer att göra det betydligt svårare för bankerna att tjäna pengar på exempelvis bolån i framtiden.

”En marknad med hundra procent rörlighet för kunderna och hundra procent transparens i priset kommer leda till en perfekt prissättning, det vill säga inga vinster. Banker kommer i princip inte tjäna några pengar på bolånen för det kommer vara så enkelt att byta och jämföra.”

Läs mer: Myndighet sågar Klarna – ger kunderna oönskade krediter 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera