Hoppa till innehållet

Koldioxidsatsning från Microsoft sätter press på konkurrenterna

Microsoft satsar på att vara koldioxidnegativt 2030, och att ha klimatneutraliserat all koldioxid man någonsin har släppt ut inom 30 år.

Brad Smith, Microsofts chef för affärs- och juridiska frågor, finanschefen Amy Hood och vd:n Satya Nadella står framför tre tavlor med Microsofts miljömål.
Brad Smith, Microsofts chef för affärs- och juridiska frågor, finanschefen Amy Hood och vd:n Satya Nadella står framför tre tavlor med Microsofts miljömål.Foto: Brian Smale

Microsoft har en plan att inom 30 år eliminera all koldioxid som man har släppt ut någonsin. Det meddelade techjätten i en bloggpost på torsdagen. 

Det är en ambitiös plan där Microsoft på vägen planerar att helt gå över till förnybar energi i sina anläggningar år 2025. Bolaget har som mål att bli koldioxidnegativt 2030, vilket innebär att man ska ta bort mer koldioxid än vad man släpper ut.

Bolaget lanserar också ett initiativ för att hjälpa leverantörer och kunder att neutralisera sina klimatavtryck genom en fond på 1 miljard dollar, motsvarande runt 9,5 miljarder kronor.

Microsoft säger att man har varit koldioxidneutralt sedan 2012, något som Googles moderbolag Alphabet också menar att man har varit sedan 2007. Andra stora techjättar som Facebook, Amazon och Apple har inte nått lika långt, enligt en sammanställning från publikationen The Information.

Läs mer: Techjättarna klimatsyndar som om det inte fanns en morgondag 

Apple gick helt över till förnybar energi 2018 i sina datacenter och kontorslokaler, men har inga andra officiella mål kring koldioxidutsläpp. Amazon är på efterkälken och har som mål att helt gå över till förnybar energi 2030 och bli koldioxidneutralt 2040. 

Facebook har inte satt något officiellt årtal för att bli koldioxidneutralt, men har som mål att minska utsläppen med 75 procent mellan 2017 och 2020.

Det finns en press både från kunder, myndigheter, anställda, investerare och olika intressegrupper att techjättarna ska dra ner på sina utsläpp. Bolag kan köpa klimatkompensation av olika slag för att bli koldioxidneutralt, något som Microsoft också har gjort. Nu vill bolaget dock skifta fokus och istället jobba med att ta bort koldioxid genom olika tekniker för att fånga gasen samt att plantera ny skog och återplantera skog.

Läs också: Microsofts vd i exklusiv intervju: Vi kommer alltid att titta på svenska uppköp

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera