Den svenska appen Lifesum är bland de 30 mest populära hälso- och livsstilsapparna i USA, enligt App Annie. Stockholmsbolaget har även lockat till sig 140 miljoner kronor i riskkapital, mestadels för att bekosta bolagets tillväxt i USA.
Lifesums app har som mål att hjälpa sina användare att leva mer hälsosamt genom att hålla koll på såväl matintag som träningsrutiner. Bolaget grundades av Henrik Torstensson, Marcus Gners, Tove Westlund och Martin Wählby 2009. De två sistnämnda valde dock att lämna bolaget för några år sedan.
Om AI:n inte gör det enklare är det bara ännu ett meningslöst buzzword
Numera styrs bolaget av vd:n Henrik Thorstensson, på plats i Stockholm, och Marcus Gners, bolagets operativa chef, från kontoret i Los Angeles. Det är ingen slump att Lifesums andra hem är i USA. Förutom att ha varit fokus för tillväxt är det numera även bolagets största marknad.
Bolaget nådde nyligen en ny milstolpe med 25 miljoner registrerade användare.
Och Lifesum växer även i kronor räknat. Sedan 2015 har omsättningen ökat med över 20 miljoner om året. För räkenskapsåret som slutade i mars 2017 hade bolaget en nettoomsättning på 79 miljoner kronor och gjorde en förlust på 32 miljoner.
Läs även: Lifesum växer med 44 procent: ”Vår strategi är att bli större i USA”
Men för att tjäna pengar på användare behövs premiumtjänster utöver appens basfunktioner. För Lifesum är det senaste svaret på detta ett bildigenkänningsverktyg i appen för att hjälpa användarna att räkna ut hur många kalorier de får i sig.
”Vi använder artificiell intelligens och machine learning för att identifiera vad som finns i fotot och sen matcha det mot vår databas med mat och andra ingredienser”, säger Henrik Thorstensson när Di Digital träffar honom på restaurangen Vapiano i Stockholm.
Genom att fota maten och sedan klicka i ett antal förslag kan appen hjälpligt ge en uppskattning på hur många kalorier rätten innehåller.
”Vi har arbetat med AI:n sen i höstas men all data som vi samlar in har vi arbetat med sen dag ett. Själva grejen med bildigenkänning är att göra det enklare för våra användare. Om AI:n inte gör det enklare är det bara ännu ett meningslöst buzzword”, säger Henrik Thorstensson.