Hoppa till innehållet

Lifesums hälsoapp når 25 miljoner användare

Hälsoappen Lifesum har nått en ny milstolpe med 25 miljoner registrerade användare. Nu släpper bolaget en smart fototjänst som ska göra det lättare att kontrollera matintaget.

Henrik Thorstensson, vd på hälsoappen Lifesum, testar sitt nya artificiellt intelligenta bildigenkänningsverktyg.Foto: Amanda Lindgren

Den svenska appen Lifesum är bland de 30 mest populära hälso- och livsstilsapparna i USA, enligt App Annie. Stockholmsbolaget har även lockat till sig 140 miljoner kronor i riskkapital, mestadels för att bekosta bolagets tillväxt i USA. 

Lifesums app har som mål att hjälpa sina användare att leva mer hälsosamt genom att hålla koll på såväl matintag som träningsrutiner. Bolaget grundades av Henrik Torstensson, Marcus Gners, Tove Westlund och Martin Wählby 2009. De två sistnämnda valde dock att lämna bolaget för några år sedan. 

Om AI:n inte gör det enklare är det bara ännu ett meningslöst buzzword

Numera styrs bolaget av vd:n Henrik Thorstensson, på plats i Stockholm, och Marcus Gners, bolagets operativa chef, från kontoret i Los Angeles. Det är ingen slump att Lifesums andra hem är i USA. Förutom att ha varit fokus för tillväxt är det numera även bolagets största marknad. 

Bolaget nådde nyligen en ny milstolpe med 25 miljoner registrerade användare.

Och Lifesum växer även i kronor räknat. Sedan 2015 har omsättningen ökat med över 20 miljoner om året. För räkenskapsåret som slutade i mars 2017 hade bolaget en nettoomsättning på 79 miljoner kronor och gjorde en förlust på 32 miljoner.  

Läs även: Lifesum växer med 44 procent: ”Vår strategi är att bli större i USA” 

Men för att tjäna pengar på användare behövs premiumtjänster utöver appens basfunktioner. För Lifesum är det senaste svaret på detta ett bildigenkänningsverktyg i appen för att hjälpa användarna att räkna ut hur många kalorier de får i sig.

”Vi använder artificiell intelligens och machine learning för att identifiera vad som finns i fotot och sen matcha det mot vår databas med mat och andra ingredienser”, säger Henrik Thorstensson när Di Digital träffar honom på restaurangen Vapiano i Stockholm.

Genom att fota maten och sedan klicka i ett antal förslag kan appen hjälpligt ge en uppskattning på hur många kalorier rätten innehåller. 

”Vi har arbetat med AI:n sen i höstas men all data som vi samlar in har vi arbetat med sen dag ett. Själva grejen med bildigenkänning är att göra det enklare för våra användare. Om AI:n inte gör det enklare är det bara ännu ett meningslöst buzzword”, säger Henrik Thorstensson.  

Läs även: Därför är hälsa det hetaste området inom tech 

Innehåll från ANAAnnons

Res i komfort och upptäck Japans dolda pärlor under lågsäsong

Med All Nippon Airways (ANA) kan man nu upptäcka landets unika kultur under lågsäsong – en tid då tempot är lugnare, naturen står i full blom eller skiftar i dramatiska höstfärger, och lokalbefolkningen har mer tid för besökare.

Med nya direktflyg från Stockholm till Tokyo Haneda, samt lyxiga kabinupplevelser i Business Class och Premium Economy, är det nu enklare än någonsin att resa bekvämt och smidigt till Japan.

En smidig och exklusiv resa med ANA

Japans största femstjärniga flygbolag ANA har länge varit synonymt med hög komfort och service ombord. Den 31 januari i år invigdes en ny direktlinje mellan Stockholm och Tokyo Haneda vilket gör resan till Japan ännu smidigare för svenska resenärer. Flygbolaget erbjuder en exceptionell reseupplevelse där Business Class-passagerare kan njuta av breda, fullt utfällbara sängar, individuella utrymmen och förstklassig service. För den som önskar en mer förmånlig men ändå exklusiv upplevelse finns ANA:s Premium Economy – ett alternativ med generöst benutrymme, uppgraderad catering och tillgång till ANA LOUNGE på Tokyo-Haneda.

Extern länk: Upptäck mer av upplevelsen ombord 

Upplev Japan bortom turiststråken

Japan är ett land med distinkta säsongsupplevelser, och att resa under lågsäsong – i maj, juni och november – bjuder in till att upptäcka mer av det autentiska Japan. Under våren och försommaren blommar landskapen i frodigt grönt efter körsbärsblommornas högsäsong, medan hösten bjuder på härliga färgskiftningar i trädtopparna. Dessutom är priserna ofta lägre med mindre trängsel vid sevärdheter och en mer personlig service. Det är en perfekt tid att njuta av städernas vibrerande energi, traditionella tempel bland höstfärgerna eller bege sig ut till de storslagna naturlandskapen.

Extern länk: Läs mer om ANA:s bästa resetips under lågsäsongen 

Flyg mer hållbart med ANA:s Boeing 787 Dreamliner

Som lanserande kund för den avancerade Boeing 787 Dreamliner, har ANA investerat i bränsleeffektiv teknologi med 20 procent lägre koldioxidutsläpp. Kabinen är också utformad för bättre luftfuktighet och minskat tryck, vilket bidrar till en behagligare resa. Samtidigt har ANA målsättningar att minska sina utsläpp ytterligare under kommande år.

Japan börjar med ANA

Oavsett om man lockas av futuristiska skyskrapor, traditionella matupplevelser eller den spektakulära naturen är det nu en idealisk tid att upptäcka landet. ANA erbjuder smidig tillgänglighet och lyxiga kabinupplevelser för att göra resan både behaglig och minnesvärd. Med direktflyg från Stockholm och de bästa reseförhållandena under lågsäsong är drömresan till Japan närmare än man tror.

Mer från ANA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ANA och ej en artikel av Dagens industri