Den Schibsted-ägda appen Shpock fortsätter att öka sitt användarantal. Enligt bolaget framgår det att appen sedan lanseringen vid årsskiftet 2015/2016 har laddats ner av 1,5 miljoner svenskar. Månadsvis har de 300 000 aktiva användare.
Varumärkeschefen Annette Karlberg framhåller att det är appens enkelhet som är nyckeln till framgången.
"Det tar bara 30 sekunder att lägga upp en annons. Och man ser direkt saker som säljs i sin närhet när man öppnar appen. Dessutom är det välkommet i Sverige med ett gratisalternativ, framför allt för användare som vill sälja lite billigare prylar till andra i sin närhet", säger hon till Di Digital.
Shpock skiljer sig från många andra svenska tjänster i och med att de inte tar betalt för sina försäljningsannonser, som exempelvis Tradera och Blocket gör. Sistnämnda är även de ägda av norska Schibsted.
Läs mer: Facebooks Blocket-dödare sänker Schibsted på börsen
Men under hösten i fjol lanserades en konkurrent på marknaden. Facebook sjösatte då sin köp- och säljplattform Marketplace. I likhet med Shpock tar inte heller Marketplace betalt av sina användare för att publicera annonser. Båda tjänsterna är också geostyrda, vilket innebär att användarnas geografiska information loggas för att skapa kontakt mellan köpare och säljare som befinner sig i närheten av varandra.
Annette Karlberg hävdar dock att de inte sett någon effekt av Facebooks nya plattform.
"Det har bara gått uppåt för oss, vi har inte märkt av någon stagnering. Tittar man på Storbritannien där både Shpock och Facebook Marketplace har funnits en längre tid än i Sverige så är vår marknad på uppgång även där", säger hon.
Någon oro över konkurrensen från svenska Blocket känner hon inte heller. Hon anser att de två digitala marknadsplatserna riktar sig mot olika målgrupper i och med att Shpock vänder sig till unga kunder som inte är beredda att betala för annonser.
"Jag tror att det finns plats för oss båda – vi kompletterar varandra bra i Sverige. Om man till exempel vill sälja ett matbord från en dansk designer väljer man Blocket, medan om man säljer en telefon eller en barnvagn kanske valet blir Shpock".
Läs mer: Loppisappen fortsätter att växa
Under fjolåret har man gått med kontinuerlig tillväxt. Antalet aktiva användare ökade då med över 100 procent och Shpock kunde därmed enligt egen utsago konstateras vara Sveriges snabbast växande köp- och säljapp. Samtidigt är lönsamheten också säsongsbetonad. Innan jul har konsumenterna inte fokus på begagnade varor. Men nu när högtiderna har avlöst varandra och kassan är skralare har Shpock en period som går väldigt bra.
Kategorin mode och accessoarer blev årets mest framgångsrika – en konsekvens av ett användarbeteende som är specifikt på den svenska marknaden.
"Mode och accessoarer är större i Sverige än på de mer etablerade marknaderna, men det handlar nog främst om mognadsgrad. Svenskar prutar inte heller lika kraftigt som på vissa andra marknader", säger Annette Karlberg.
Målsättningen för 2018 är att fortsätta den stadiga ökningen av antalet användare för att landa på två miljoner.
"Vi har en marknadsmix som vi har märkt fungerar. Hur den ser ut kan jag inte avslöja, men jag tror absolut att vi kommer att nå dit".