Hoppa till innehållet

Loppisappen Shpock växer efter Facebooks intåg: "Det har bara gått uppåt för oss"

I höstas introducerades Facebook Marketplace bland de svenska digitala marknadsplatserna. Men den växande loppisappen Shpock säger sig inte påverkas av konkurrensen. "Vi har en marknadsmix som vi har märkt fungerar", säger Anette Karlberg på Shpock till Di Digital.

Annette Karlberg, varumärkeschef på Shpock.
Annette Karlberg, varumärkeschef på Shpock.Foto: Press

Den Schibsted-ägda appen Shpock fortsätter att öka sitt användarantal. Enligt bolaget framgår det att appen sedan lanseringen vid årsskiftet 2015/2016 har laddats ner av 1,5 miljoner svenskar. Månadsvis har de 300 000 aktiva användare.  

Varumärkeschefen Annette Karlberg framhåller att det är appens enkelhet som är nyckeln till framgången.  

"Det tar bara 30 sekunder att lägga upp en annons. Och man ser direkt saker som säljs i sin närhet när man öppnar appen. Dessutom är det välkommet i Sverige med ett gratisalternativ, framför allt för användare som vill sälja lite billigare prylar till andra i sin närhet", säger hon till Di Digital. 

Shpock skiljer sig från många andra svenska tjänster i och med att de inte tar betalt för sina försäljningsannonser, som exempelvis Tradera och Blocket gör. Sistnämnda är även de ägda av norska Schibsted.

Läs mer: Facebooks Blocket-dödare sänker Schibsted på börsen 

Men under hösten i fjol lanserades en konkurrent på marknaden. Facebook sjösatte då sin köp- och säljplattform Marketplace. I likhet med Shpock tar inte heller Marketplace betalt av sina användare för att publicera annonser. Båda tjänsterna är också geostyrda, vilket innebär att användarnas geografiska information loggas för att skapa kontakt mellan köpare och säljare som befinner sig i närheten av varandra.

Annette Karlberg hävdar dock att de inte sett någon effekt av Facebooks nya plattform. 

"Det har bara gått uppåt för oss, vi har inte märkt av någon stagnering. Tittar man på Storbritannien där både Shpock och Facebook Marketplace har funnits en längre tid än i Sverige så är vår marknad på uppgång även där", säger hon. 

Någon oro över konkurrensen från svenska Blocket känner hon inte heller. Hon anser att de två digitala marknadsplatserna riktar sig mot olika målgrupper i och med att Shpock vänder sig till unga kunder som inte är beredda att betala för annonser.  

"Jag tror att det finns plats för oss båda – vi kompletterar varandra bra i Sverige. Om man till exempel vill sälja ett matbord från en dansk designer väljer man Blocket, medan om man säljer en telefon eller en barnvagn kanske valet blir Shpock". 

Läs mer: Loppisappen fortsätter att växa 

Under fjolåret har man gått med kontinuerlig tillväxt. Antalet aktiva användare ökade då med över 100 procent och Shpock kunde därmed enligt egen utsago konstateras vara Sveriges snabbast växande köp- och säljapp. Samtidigt är lönsamheten också säsongsbetonad. Innan jul har konsumenterna inte fokus på begagnade varor. Men nu när högtiderna har avlöst varandra och kassan är skralare har Shpock en period som går väldigt bra. 

Kategorin mode och accessoarer blev årets mest framgångsrika – en konsekvens av ett användarbeteende som är specifikt på den svenska marknaden.

"Mode och accessoarer är större i Sverige än på de mer etablerade marknaderna, men det handlar nog främst om mognadsgrad. Svenskar prutar inte heller lika kraftigt som på vissa andra marknader", säger Annette Karlberg.

Målsättningen för 2018 är att fortsätta den stadiga ökningen av antalet användare för att landa på två miljoner. 

"Vi har en marknadsmix som vi har märkt fungerar. Hur den ser ut kan jag inte avslöja, men jag tror absolut att vi kommer att nå dit".

Läs mer: ”Vinstfesten kan vara över för Blocket” 

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera