Hoppa till innehållet

Luleåbolag rycker ut i katastrofdrabbat Texas

Videkonferensbolaget Compodium rycker ut i stormen Harveys kölvatten och sätter upp en digital sambandscentral för olika myndigheter. ”Det är från sjukhusen vi fått förfrågan”, säger Jon Strindlund på Compodium. 

Översvämning i Houston.
Översvämning i Houston.Foto: Brett Coomer/Houston Chronicle

Stormen Harvey har härjat i USA sedan i fredags och minst 30 000 människor har tvingats fly sina hem. Minst 38 personer tros ha omkommit som en direkt eller indirekt följd av naturkatastrofen.

I samband med det har myndigheterna i USA dragit igång ett omfattande räddningsarbete. Enligt Greg Abbott, Texas guvernör, är 24 000 nationalgardister utplacerade runt om i delstaten och den amerikanska flottan meddelade på torsdagen att de skickar två skepp för att stödja hjälpinsatsen. 

Svenska Compodium, som grundades i Luleå för 20 år sedan, vill nu dra sitt strå till stacken i det omfattande räddningsarbetet och har satt upp en digital sambandscentral för de involverade myndigheterna. 


Läs mer: ”Vi är först i världen med säkra digitala vårdrum” Foto:
Bengt Grahn, vd och grundare på Compodium, och delägaren Bengt Lundgren, tidigare vd för Cygate.


”Det vi gör är att vi sätter upp en katastrofhjälpshemsida som myndigheterna sedan kommer hänvisa till för olika möten. Vi har gjort liknande grejer i Sverige tidigare med bland annat försvarsmakten som kan samverka för att snabbt komma till undsättning och bedöma omfattningen av skador. I Texas är det från sjuhusen vi fått förfrågan”, säger Jon Strindlund, chef för internationella marknader på Compodium.

Compodium har haft ett dotterbolag i USA sedan 2013. En av det amerikanska dotterbolagets kunder är det Texasbaserade riskkapitalbolaget Vesalius Ventures med portföljbolag inom uppkopplad vård. Det var så förfrågan nådde det svenska bolaget.

”I ett av portföljbolagen finns två tongivande personer, David och Lorie Balch, båda läkare med lång erfarenhet av telemedicin och specialister inom "Disaster Medicine". De är nu engagerade i arbetet att snabbt bygga upp resurser för att hjälpa till med arbetet att stödja vården i det katastrofdrabbade Texas. Då de redan använder Compodiums videomötestjänster vill de nu aktivera ytterligare resurser för att samordna olika hjälpinsatser”, säger Jon Strindlund. 

Läs mer: Compodium plockar in 15 Mkr – ska växa i vården 

Compodium tar inget betalt för sitt arbete i Texas, men insatsen är samtidigt ett sätt för bolaget att visa upp sin produkt.  

”Just det här området har vi varit och nosat på ganska länge och det är också därför vi får uppdraget. Nu har vi verkligen chansen att visa att det här kan vi”, säger Jon Strindlund. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera