Stormen Harvey har härjat i USA sedan i fredags och minst 30 000 människor har tvingats fly sina hem. Minst 38 personer tros ha omkommit som en direkt eller indirekt följd av naturkatastrofen.
I samband med det har myndigheterna i USA dragit igång ett omfattande räddningsarbete. Enligt Greg Abbott, Texas guvernör, är 24 000 nationalgardister utplacerade runt om i delstaten och den amerikanska flottan meddelade på torsdagen att de skickar två skepp för att stödja hjälpinsatsen.
Svenska Compodium, som grundades i Luleå för 20 år sedan, vill nu dra sitt strå till stacken i det omfattande räddningsarbetet och har satt upp en digital sambandscentral för de involverade myndigheterna.
Läs mer: ”Vi är först i världen med säkra digitala vårdrum”
Bengt Grahn, vd och grundare på Compodium, och delägaren Bengt Lundgren, tidigare vd för Cygate.
”Det vi gör är att vi sätter upp en katastrofhjälpshemsida som myndigheterna sedan kommer hänvisa till för olika möten. Vi har gjort liknande grejer i Sverige tidigare med bland annat försvarsmakten som kan samverka för att snabbt komma till undsättning och bedöma omfattningen av skador. I Texas är det från sjuhusen vi fått förfrågan”, säger Jon Strindlund, chef för internationella marknader på Compodium.
Compodium har haft ett dotterbolag i USA sedan 2013. En av det amerikanska dotterbolagets kunder är det Texasbaserade riskkapitalbolaget Vesalius Ventures med portföljbolag inom uppkopplad vård. Det var så förfrågan nådde det svenska bolaget.
”I ett av portföljbolagen finns två tongivande personer, David och Lorie Balch, båda läkare med lång erfarenhet av telemedicin och specialister inom "Disaster Medicine". De är nu engagerade i arbetet att snabbt bygga upp resurser för att hjälpa till med arbetet att stödja vården i det katastrofdrabbade Texas. Då de redan använder Compodiums videomötestjänster vill de nu aktivera ytterligare resurser för att samordna olika hjälpinsatser”, säger Jon Strindlund.
Läs mer: Compodium plockar in 15 Mkr – ska växa i vården
Compodium tar inget betalt för sitt arbete i Texas, men insatsen är samtidigt ett sätt för bolaget att visa upp sin produkt.
”Just det här området har vi varit och nosat på ganska länge och det är också därför vi får uppdraget. Nu har vi verkligen chansen att visa att det här kan vi”, säger Jon Strindlund.