Hoppa till innehållet

Luleåbolaget vill revolutionera e-handeln – backas av stjärndomaren

E-handelsföretaget Spotin utvecklar ett nytt sätt att bedriva handel på nätet. Bolaget har på senare tid tagit in 3 miljoner kronor, jagar ännu mer kapital och stöttas av den tidigare VM-domaren och På spåret-stjärnan Jonas Eriksson. 

Från vänster: Robert Karlsson, ekonomichef, Kristoffer Karlsson, vd, och Jonas Eriksson, tidigare VM-domare och investerare i Spotin.
Från vänster: Robert Karlsson, ekonomichef, Kristoffer Karlsson, vd, och Jonas Eriksson, tidigare VM-domare och investerare i Spotin.

Spotin, som deltog i Di Startup Tour i år, har byggts upp under närmare 8 år, varav de tre senaste åren på sitt utvecklingskontor i Luleå. 

“Det är en lång tid men det tar lång tid att skapa ny teknik driver marknaden framåt, speciellt om du gör det kostnadsmedvetet som vi gjort det", säger bolagets grundare och vd Kristoffer Karlsson. 

Bolaget har medvetet varit väldigt tysta om att de har gjort  plattformen fram till nu, säger han. 

"Anledningen till att vi är så hemlighetsfulla är att Spotin medför ett skifte, ett helt nytt sätt att bedriva e-handel på.”

Genom plattformen kan handel distribueras över alla olika typer av digitalt innehåll på nätet, enligt grundaren. Det kommer inte att behövas länkar mellan sidor, utan plattformen gör det möjligt att köpa produkter direkt ifrån varumärken utan att lämna den ursprungliga sidan. 

”Vid sidan om sin enda befintliga egna försäljningskanal på nätet, sin webbplats, kan företag nå ut med sin försäljning till fler platser de vill synas på. Det är ett helt nytt sätt att arbeta. Inom de närmsta två åren ser vi att det här kommer användas”, säger han. 

Spotin har fått enorm respons från stora globala aktörer inom teknik, mediegrupper samt modegrupper, enligt vd:n. 

"Vi vet att det vi gör ligger i framkant rent tekniskt och att de tillför något helt nytt på marknaden.”

Läs mer: Strömavbrottens fiende kammade hem segern i Luleå 

När bolaget grundades 2015 var den tidigare VM-domaren Jonas Eriksson och På spåret-stjärnan först med att gå in med kapital i bolaget, närmare bestämt 1,5 miljoner kronor. Han är aktiv i bolaget som styrelsemedlem, men är inte anställd i företaget. 

”Han har en mediebakgrund och det var även därför det var intressant att prata med honom”, säger Kristoffer Karlsson. 

Under den senaste tiden har ett antal privata lokala aktörer i Luleå gått in med ytterligare 3 Mkr i bolaget och det jobbar i dagsläget aktivt med att fylla på kassan igen. 

Medlen de får in ska användas till marknadsföring, kommande samarbeten med globala aktörer samt att utveckla plattformen.

Totalt har Spotin tagit emot drygt 7 Mkr från investerare, däribland stöd från en innovationsfond med 1,2 Mkr. 

Bolaget, som startade upp i Stockholm, valde efter ett år att flytta till Luleå. 

”Vi insåg att vi kan göra mycket mer för pengarna genom att flytta upp till Luleå och etablera verksamheten här. De har ett tekniskt universitet, är en timme från Stockholm och vi kunde lösa lokalfrågan under en veckas tid. Det var egentligen bara föredelar för oss. Vi känner att vi har alla möjligheter att växa och hitta rätt personal.” 

Spotin kommer att lansera sin tjänst under 2019. 

Läs mer: Miljonregn över Apprl – slussar fans från influencers till webbutiker 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera