Youcruit har nyligen tagit in 41 miljoner kronor i en nyemission inför börsnotering på Nasdag First North. Bolagets tjänst Lanefinder automatiserar och digitaliserar stora delar av anställningsprocessen.
”För att mätta företagens anställningsbehov måste vi hitta över 200 000 förare om året”, säger Mats Holmbäck.
Enligt Youcruit arbetar 3,5 miljoner amerikaner som lastbilsförare, vilket också är det vanligaste jobbet i 29 delstater. Rekryteringen av lastbilschaufförer är dock mer komplicerad än för andra yrken, då lagar, regler och försäkringar avgör vem som kan anställas. Varje år byter i genomsnitt 94 procent av dem jobb, säger Mats Holmbäck, som beskriver den lagstadgade anställningsprocessen som ”en administrativ börda som ställer oerhörda krav på både förare och lastbilsbolag”.
”Det är en enorm industri, men stora delar av den är fullständigt analog. Vi har automatiserat och digitaliserat anställningsprocessen vilket gör att även mindre och medelstora bolag kan rekrytera och anställa på samma villkor som de största.”
Han säger att rekryteringen också ofta sker helt manuellt.
”Många gör sina lastbilschaufförer till rekryterare som är ute och pratar med andra chaufförer på vägarna. Så får de tipspengar om de träffar en bra lastbilschaufför som de rekryterar då företagen har så svårt att rekrytera online.”
Läs även: Förarlösa lastbilar kan snart bli verklighet – svensk startup tecknar avtal med logistikjätte
Youcruit grundades 2012 och fungerade från början som ett generellt rekryteringsverktyg. Men när bolaget kom i kontakt med lastbilsindustrin valde de att helt nischa in sig på branschen eftersom efterfrågan på digitala jobbtjänster var så hög.
I nyemissionen som bolaget nu gjort rör sig 8 miljoner kronor om ägarlån som konverteras till aktier. Övrigt är ett kapitaltillskott som ska användas till marknadsföring av Lanefinder och till att anställa fler säljare för att kunna hantera den stora efterfrågan på tjänsten. Youcruit, som har huvudkontor i Malmö med ett amerikanskt kontor i Tampa i Florida, har i dag 23 anställda, men räknar med att nästan fördubbla personalstyrkan under året.
”Just nu har vi fler truckingbolag som vill lägga upp jobbannonser än vad vi knappt kan hantera. Så vi är ute och söker överallt efter ny sälj- och utvecklingspersonal”, säger Mats Holmbäck.
Han säger att målet med rekryteringarna och insatserna kring marknadsföring är att Lanefinders jobbmarknadsplats i slutet av 2021 ska vara standard för lastbilsindustrin.
”Det finns just nu ingen riktigt bra branschspecifik plats där man kan filtrera och sortera jobb som är till för lastbilsförare specifikt. Så det gör det väldigt svårt för företagen att synas.”
Läs även: NCC:s startup Loop Industries lanserar transport-app
Bolaget kommer också att genomföra ytterligare en kapitalanskaffning i samband med börsnoteringen på First North.
”Vi ska till börsen för att få ännu mer gas i tanken, för att kunna bevisa vårt system funkar på en stor skala,” säger Mats Holmbäck.
Han säger att Youcruit just nu har stort utrymme att växa på den amerikanska marknaden och kommer att fokusera på det, men att han är öppen för expansion till andra länder i framtiden. Mats Holmbäck säger att jobbtjänsten fick sitt genombrott under pandemin, eftersom allt fler lastbilsföretag vill digitalisera sin rekrytering.
”Det har aldrig funnits mer frakt på marknaden än i dag, samtidigt som det är en jättebrist på lastbilschaufförer. Så det är en fullständigt unik situation vi befinner oss i.”
Youcruit omsatte 7,5 miljoner kronor med en förlust på 19,4 Mkr 2019, vilket är det senaste rapporterade räkenskapsåret.