Hoppa till innehållet

Män rankades högre än kvinnor av riskkapitalister – trots liknande prestationer

En svensk studie väcker uppmärksamhet för att den visar att statliga riskkapitalister bedömde kvinnor och män olika. I en ytterligare studie som tittade på fler grupper framgår även att män fick mer riskkapital än kvinnor. Men några skillnader i faktisk prestation fann de inte.

Forskarna bakom studierna: Malin Malmström, professor i entreprenörskap och innovation vid Luleå tekniska universitet, och Jeaneth Johansson och Joakim Wincent som är professorer vid samma universitet.
Forskarna bakom studierna: Malin Malmström, professor i entreprenörskap och innovation vid Luleå tekniska universitet, och Jeaneth Johansson och Joakim Wincent som är professorer vid samma universitet.

I november förra året visade en granskning av Di Digital att nio av tio riskkapitalinvesteringar i techbolag går till manliga grundare. En liknande granskning året innan gav ett liknande resultat.

Läs mer: Nio av tio techinvesteringar går (fortfarande) till män

Nu väcker tre svenska forskare uppmärksamhet – i bland annat Harvard Business Review – för en studie om hur män och kvinnor behandlas olika när de söker riskkapital – vilket får konsekvenser för hur mycket finansiering som i slutändan tilldelas män respektive kvinnor. 

Om en kvinna som körde en dyr bil sades det, att om hon får pengar så slösar hon säkert bort dem

Forskarna följde en grupp offentliga finansiärer under 2009-2010 och satt med och spelade in 125 bedömningsmöten.

I den framgår att när gruppen av offentliga finansierare pratade om män så använde de ord och begrepp som kopplades till entrepreniöriell potential. Tvärtom gällde för kvinnor. Där låg fokuset på avsaknad av potential.

"En man var ung och lovande medan en kvinna var en ung och oerfaren. Kvinnor bedömdes efter hur de var i nuet istället för vad som skulle kunna bli", säger Malin Malmström som är professor i entreprenörskap och innovation vid Luleå tekniska universitet och en av forskarna bakom rapporten.

”Om en kvinna som körde en dyr bil sades det, att om hon får pengar så slösar hon säkert bort dem. En man som körde en dyr bil var istället en solid person som vet hur man tjänar pengar.”

Men studien som refereras till i Harvard Business Review är inte den enda de tre forskarna har gjort kring skillnaderna i hur män och kvinnor behandlas när de söker riskkapital.

I en uppföljningsstudie gick de ett steg längre och följde ytterligare fem grupper under 2013-2015.

Syftet var att se om mönstret gick igen även på andra geografiska platser i Sverige och oavsett hur könssammansättningen på investerargruppen såg ut.

Det gjorde det enligt Malin Malmström.

Dessutom tittade den studien på om det fanns några skillnader i hur män och kvinnors bolag presterar finansiellt.

”Vi jämförde företag som drevs av kvinnor respektive män på olika finansiella nyckeltal och hittade inga signifikanta skillnader.”

Däremot fanns en skillnad i hur mycket kapital män och kvinnor fick av investerarna.

”En signfikant högre andel män än kvinnor fick kapital. Män söker 1,5 gånger mer kapital än kvinnor men beviljas i slutändan 3 gånger så mycket för att man rabatterar ned kvinnors ansökningar.”

Läs mer: Premiär! Di Digital startar pitchevent för kvinnliga grundare

Forskarna lät även investerarna betygsätta företagarnas entreprenöriella potential.

”Även om inte ansökan eller prestationen skilde sig åt så bedömdes män ha signifikant högre potential än kvinnor.”

Enligt Malin Malmström är det som sker omedvetet från investerarnas sida.

"När det gäller en enskild bedömning av en kvinna och en man kan man alltid säga att det finnas massor av omständigheter som påverkar. Det är först när man slår ihop hundratals bedömningar som man kan se att det används helt olika språk om män och kvinnor.”

Investerarnas beteende får inte bara konsekvenser för de enskilda företagarna utan i förlängningen kanske även för Sverige som innovationsland, menar Malin Malmström.

”Om man låter genus vara en faktor vid finansiering är det inte säkert att företagen med störst potential får pengarna eftersom bra företag som drivs av kvinnor väljs bort.”

Stereotypt manliga egenskaper som att vara risktagande och aggressiva passar bra ihop med hur man tänker att en entreprenör behöver vara

Hon ser en risk att allokeringen av kapital blir ineffektiv.

”Det är skadligt för ett litet land som Sverige som behöver ta tillvara på all innovationspotential. Det handlar alltså inte bara om rättvisa utan det finns även ekonomiska skäl att åtgärda den här problematiken.”

Vad skillnaderna i investerarnas syn på män och kvinnor beror på går inte studierna in på.

”Om jag får spekulera så skulle jag säga att vi tidigt socialiseras in i hur vi ser på kvinnor och män. Stereotypt manliga egenskaper som att vara risktagande och aggressiva passar bra ihop med hur man tänker att en entreprenör behöver vara. Kvinnor tillskrivs ofta egenskaper som att vara omhändertagande och att se till andras behov.”

Studierna har gjorts av tre professorer vid Luleå tekniska universitet, förutom Malin Malmström även Jeaneth Johansson, samt Joakim Wincent.

Läs även: Här är de viktigaste kvinnliga grundarna 2017

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera