Annons

Mapillary i stort samarbete med Amazon – ska lösa städers parkeringsproblem

Mapillarys vd och grundare Jan Erik Solem och Amazons vd och grundare Jeff Bezos.
Mapillarys vd och grundare Jan Erik Solem och Amazons vd och grundare Jeff Bezos. Foto: Pressbild,
Mapillary jobbar redan med de stora biltillverkarna för att utveckla AI-system för självkörande fordon. Nu inleder bildanalysbolaget även ett samarbete med techjätten Amazon för att lösa USA:s parkeringsproblem.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Malmöbolaget Mapillary har sedan starten 2013 låtit tiotusentals fotgängare, cyklister, bilister i hela världen ladda upp bilder i bolagets databas. Idag har man samlat in drygt 360 miljoner fotografier från användare i 190 länder.

Bilderna analyseras nu löpande enligt ett slags ”objektsystem” med kategorier som "människa”, ”skoter”, ”träd” och ”skylt”. Underlaget används sedan för att exempelvis träna de AI-system som ska navigera framtidens förarlösa fordon. Nyligen investerade BMW, Samsung Catalyst och kartjätten Navinfo motsvarande 125 miljoner kronor i Mapillary, något Di Digital var först att rapportera om.

Nu tar sig Mapillary (NTL) an en ny utmaning. Under torsdagen offentliggjorde bolaget ett samarbete med den amerikanska e-handelsjätten Amazon som syftar till att lösa amerikanska städers parkeringsproblem.

”Inom några år kommer alla uppkopplade bilar erbjuda korrekt information om var man kan parkera, och var det fins en ledig parkeringsplats just nu. Vårt samarbete med Amazon löser den första delen av denna utmaning”, säger Mapillarys medgrundare och vd Jan Erik Solem.

Rent tekniskt går samarbetet ut på att Mapillarys bildanalysteknologi automatiskt vaskar fram bilder på parkeringsskyltar i sin databas. Amazons så kallade ”Text Recognition”-teknologi läser sedan av skyltarna och översätter dem till text. På detta vis kan parterna få fram heltäckande data om var och när det finns ledig parkeringsyta i en given stad. 

Bild som illustrerar samarbetet mellan Mapillarys teknik, som hittar trafiksyltar i sin bilddatabas, och Amazons så kallade ”Text Rekognition”-teknologi som läser och tolkar dem.

Till en början ska informationen säljas till USA:s kommuner och lokala transportmyndigheter. De har tidigare haft svårt att uppskatta antalet parkeringsplatser och i många fall har de försökt lösa problemet manuellt, genom att åka runt och ta bilder på parkeringsskyltar, markera vilka som finns var, och försöka fatta beslut utifrån det. Med hjälp av Amazons AI och Mapillarys bildanalys, samt databas av bilder, ska det nu gå att få bukt på problemet.

Initiativet innebär att städer i hela USA snart kan få en automatisk överblick av sina parkeringssyltar. De kan använda underlaget till att förbättra sin infrastruktur och minska kostnaderna förknippade med trafikstörningar, p-böter, samt den tid och energi som går åt när bilister kör runt och letar efter parkeringsplatser. 

Jan Erik Solem pekar på en rapport som visar att parkeringsproblemet kostar 73 miljarder dollar per år, bara i USA, enligt en rapport från Inrix, ett företag som säljer parkeringsdata. 

Parkeringsdata är superhett just nu. Det fins ett 20-tal startups i USA och Europa som jobbar med detta

”Parkeringsdata är superhett just nu. Det fins ett 20-tal startups i USA och Europa som jobbar med detta”, säger han. 

Läs mer: Easyparks algoritmer ska hjälpa dig hitta p-plats 

Vad blir nästa steg för er?

”Vi vill ju plocka ut så mycket användbar information ur vår bilddatabas som möjligt. Det som är så coolt med detta är att vi har kontexten. Vi ser var skyltarna finns på våra bilder och kan zooma in och analysera texten. Det innebär att vi kan sälja platsinformation till bolag som Hitta, Eniro och Facebook. Till exempel visa att vid dessa koordinatorer fins det en frisör som enligt skylten på dörren har dessa öppettider.”

Kan ni använda er bilddatabas till att hitta lediga parkeringsplatser?

”Nej. Då skulle vi behöva ta bilder vart tionde minut, vi har inte den täckningen. Det görs i dag via statiska sensorer och via med hjälp av dynamiska lösningar i fordon som åker runt i staden. 

Va, vilka bolag ägnar sig åt det?

”Man kan ju tänka sig att fleet managemenet-bolag gör det, eller biltillverkare eller ride sharing-bolag (som Uber, red. amn.)”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies