Annons

Marshall-telefonen en miljonförlust för Zound

Pernilla Ekman är vd för Zound Industries.
Pernilla Ekman är vd för Zound Industries. Foto: Press
Zounds Marshall-telefon går betydligt sämre än väntat, enligt nya siffror som Di Digital har tagit del av. Men storägaren Telia försvarar affären och utökar sitt innehav.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Hårdvarubolaget Zound Industries (NTL), känt för sina Marshall-stämplade ljudprodukter och hörlursmärket Urbanears, värderades vid en nyemission i fjol till nära 1 miljard kronor.

I år väntar sig bolaget nå en omsättning på 1 miljard kronor, främst tack vare företagets hörlurar och högtalare.

För telefonen går det desto sämre, vilket Di Digital tidigare har kunnat rapportera. Nu framkommer det fler detaljer om Zound Industries mobilförsäljning.

Läs mer: Brittisk baron blir delägare i Zound Industries

Medan målet för 2015 ska ha varit 50 000 sålda telefoner har bolaget i dagsläget sålt knappt 17 000, enligt bolagets vd Pernilla Ekman.

Dessutom går bolaget back på affären, enligt uppgift till Di Digital. I juni sålde Zound Industries telefoner för totalt 6,5 miljoner kronor.

Bolaget hade väntat sig att telefonförsäljningen skulle generera en vinst på 2 Mkr men i själva verket gick bolaget back 1 Mkr på affären. Detta på grund av låga marginaler i försäljningen till telekombolaget Dialect, som stod för den största delen av försäljningen.

Tidigare i år rapporterade Zound Industries smartphonebolag rörelseförluster för 2015 på 6 Mkr.

Telefonaffären går ”inte så bra som vi hade hoppats”, säger Pernilla Ekman i en skriftlig kommentar. Snart avgör bolaget huruvida man ska utveckla en ny generation av Marshall-telefonen eller inte, säger hon.

”Vi håller just nu på med ett strategiarbete för att bestämma vad Zound Industries ska satsa på och inte i framtiden. Detta kommer att vara en del av det beslutet.”

Storägaren Telia (NTL) investerade 30 Mkr i Zound 2014 och var operatörspartner när bolaget utvecklade sin telefon. Telias Nils Granath (NTL), som sitter i Zounds styrelse, ångrar inte projektet.

”Man måste investera under en längre tid. Det handlar inte om ett Apple som startar från scratch och slår ut Samsung”, säger han.

Telia hade initialt en post i Zound Industries på 7 procent av aktierna, men har nu utnyttjat optionen att öka ägarandelen. I dag uppgår innehavet till 12,5 procent, uppger Telia.

Zound Industries övriga verksamhet verkar dock gå enligt plan. I juni sålde man hörlurar och högtalare för 74 Mkr, vilket antyder att bolaget kan nå det utsatta målet på 1 miljard kronor i omsättning i år.

”Vi kommer, som det ser ut nu, att göra ett nytt rekordår och har flera spännande nyheter som släpps under hösten”, säger Pernilla Ekman.

Nyligen tappade Zound Industries både sina sälj- och finanschefer till leverantören Audio Pro. Bolaget letar efter ersättare, säger Pernilla Ekman.

Läs mer: Tunga avhopp drabbar svenska succébolaget

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies