Hoppa till innehållet

Matkassarna bromsar – men lösplock lyfter e-handeln

2017 blev ett dystert år för näthandeln med matkassar och försäljningen minskade. Men kategorin lösplock växer så det knakar och totalt lyfte den digitala livsmedelshandeln med 19 procent.

Syskonen Niklas Aronsson och Lina Gebäck, grundare av Linas matkasse, och Kicki Theander, grundare av Middagsfrid.
Syskonen Niklas Aronsson och Lina Gebäck, grundare av Linas matkasse, och Kicki Theander, grundare av Middagsfrid.Foto: Linas matkasse, Middagsfrid.

Att handla mat på nätet har ökat i popularitet de senaste åren. Unga bolag som Linas Matkasse, Mathem och Middagsfrid har fått sällskap i onlinematchen av livsmedelsjättar som Axfood, Coop och ICA.

Läs mer: Icas e-handel går över miljarden 

Den digitala livsmedelshandeln växte med 19 procent under 2017, enligt rapporten D-food-index från branschorganisationen Svensk digitalhandel.

Men rapporten visar att de olika koncepten matkassar, alltså färdiga middagslösningar som levereras hem, respektive lösplock, gick åt helt olika håll under året.

Försäljningen av matkassar minskade med 8 procent medan lösplocket växte med 38 procent.

Trenden var tydlig även under årets första nio månader.

Andreas Svensson, som är senior analytiker på HUI Research som är med och tar fram rapporten, sade då till Di Digital att de nya kunder som går över till att köpa livsmedel på nätet verkar föredra lösplock.

”Det finns sannolikt tillväxt även framöver för middagskassarna, men på kort sikt verkar de nya kunderna framför allt vilja handla på samma sätt som de gör i de fysiska butikerna”, sade han.

Läs även: Festen över för färdiga middagslösningar – försäljningen minskar 

Malin Winbom, som är vd för Svensk Digital Handel, tror att e-handelstillväxten fortsatt kommer att vara stark under 2018.

”Det finns fortfarande en enorm tillväxtpotential i nya konsumenter men även i att redan digitala konsumenter flyttar över en större del av sin livsmedelskonsumtion till nätet”, säger hon i den färska rapporten.

D-food-index bygger på försäljningsuppgifter från Bergendahls, Coop, Delitea, Familyfood, Hemköp, ICA, Linas Matkasse, Mat och Ro, Mat.se, Mathem, Matkomfort, Middagsfrid, Willys samt Årstiderna. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera