Att handla mat på nätet har ökat i popularitet de senaste åren. Unga bolag som Linas Matkasse, Mathem och Middagsfrid har fått sällskap i onlinematchen av livsmedelsjättar som Axfood, Coop och ICA.
Läs mer: Icas e-handel går över miljarden
Den digitala livsmedelshandeln växte med 19 procent under 2017, enligt rapporten D-food-index från branschorganisationen Svensk digitalhandel.
Men rapporten visar att de olika koncepten matkassar, alltså färdiga middagslösningar som levereras hem, respektive lösplock, gick åt helt olika håll under året.
Försäljningen av matkassar minskade med 8 procent medan lösplocket växte med 38 procent.
Trenden var tydlig även under årets första nio månader.
Andreas Svensson, som är senior analytiker på HUI Research som är med och tar fram rapporten, sade då till Di Digital att de nya kunder som går över till att köpa livsmedel på nätet verkar föredra lösplock.
”Det finns sannolikt tillväxt även framöver för middagskassarna, men på kort sikt verkar de nya kunderna framför allt vilja handla på samma sätt som de gör i de fysiska butikerna”, sade han.
Läs även: Festen över för färdiga middagslösningar – försäljningen minskar
Malin Winbom, som är vd för Svensk Digital Handel, tror att e-handelstillväxten fortsatt kommer att vara stark under 2018.
”Det finns fortfarande en enorm tillväxtpotential i nya konsumenter men även i att redan digitala konsumenter flyttar över en större del av sin livsmedelskonsumtion till nätet”, säger hon i den färska rapporten.
D-food-index bygger på försäljningsuppgifter från Bergendahls, Coop, Delitea, Familyfood, Hemköp, ICA, Linas Matkasse, Mat och Ro, Mat.se, Mathem, Matkomfort, Middagsfrid, Willys samt Årstiderna.