Matsvinn har blivit ett hett ämne för startupbolag. Bland annat har svenska Karma (NTL), med Klarna-grundaren Niklas Adalberth som investerare, tagit sig an problemet. Även Sopköket, Matsmart (NTL), danska Yourlocal (NTL) och finska Resq club (NTL) försöker alla lösa matsvinnsproblemet på sitt sätt.
Precis som Karma riktar sig Resq club till restauranger och har sedan lanseringen i början av 2016 spridit sig till ett flertal städer i Finland och Sverige, men har även gått in i Estland, Holland och Tyskland. Nu går det finska startupbolaget samman med det tyska bolaget Mealsaver.
”Vi träffades redan förra sommaren men tiden var inte helt rätt då. När vi träffades igen i februari såg vi att vi hade samma värderingar men den största anledningen till vår sammanslagning var att våra team kompletterade varandra väldigt bra”, säger Tuure Parkkinen, medgrundare av Resq club.
”Det vi letade efter var ett tyskt team så att vi kunde öka vår tillväxt i Tyskland och vad Mealsaver letade efter var ett tekniskt kunnigt team för att vidareutveckla sin plattform. Det var en perfekt matchning.”
Läs även: Sju digitala trender som ändrar våra matvanor i grunden
Enligt Nordic Tech List har Resq club tagit in cirka 2,7 miljoner euro, motsvarande 25 miljoner kronor, i kapital från bland andra svenskfinska Cleantech Invest och Berlin-baserade Atlantic Food Labs samt den svenska Tesla-veteranen Peter Carlsson.
I samband med sammanslagningen tar bolaget in drygt 4 miljoner kronor av existerande ägare.
Vi tror att genom samarbeten med andra bolag kan vi göra större nytta.
Till skillnad från Resq club, som erbjuder restauranger att sälja matportioner till ett billigare pris framåt slutet av dagen, ger Mealsaver restauranger möjligheten att sälja lådor med mat som kunderna själva plockar ihop. Sammanslagningen kommer att ha störst effekt för det nya bolagets marknad i Tyskland men Resq club kommer även att inviga Mealsavers box-lösning på sina andra marknader.
”Det kommer inte att hända på en gång och det beror på vad restaurangerna på våra olika marknader vill. Men om det här är en bra lösning för vissa av våra restauranger så kommer det förhoppningsvis bli tillgängligt”, säger Tuure Parkkinen.
Läs även: Nya bolagstrenden: Att tackla globala problem
Resq club är det större bolaget av de två med cirka 120 000 registrerade användare, i jämförelse med Mealsavers 40 000. Det här är inte första gången som Resq club växer med sammanslagning eller förvärv. Tidigare i vår förvärvade Resq club Jönköpingsbolaget Rädda Maten. Bolaget har även ett samarbete med ett flertal andra bolag, bland annat Matsmart, som hjälper matbutiker med sitt matsvinn.
”Matsvinn är ett jättestort problem och att lösa det på egen hand är inte det bästa sättet. Genom att samarbeta med andra bolag tror vi att vi kan göra större nytta”, säger Tuure Parkkinen.
Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev: