Matteappen tar in 50 miljoner – sneglar utanför Sverige
Startupbolaget Albert fyller på kassan för att ta sin inlärningsapp till fler barn och ungdomar: ”Marknaden i Sverige är hyfsat svår, eftersom vi inte är vana att betala för utbildning”, säger vd:n Salman Eskandari.
Åsa Johansson
Text
Den digitala matteläraren Albert tar in 50 miljoner kronor i en ny kapitalrunda.
Pengarna kommer från mediekoncernen Schibsteds investeringsgren Growth, techinvesteraren Martin Wattin och Håkan Roos, som tjänade kring 700 miljoner kronor på försäljningen av Izettle till Paypal.
I samband med höstterminen 2016 släpptes den första produkten och fick snabbt användare. I dag använder mer än var tionde elev i Sverige tjänsten.
”Vi ser att det är en väldigt jämn fördelning mellan barn hela vägen från förskoleklass upp till gymnasiet. Det finns många föräldrar som är angelägna att hjälpa sitt barn bli bättre på matte och det är ganska jämnt fördelat bland åldrarna”, säger Salman Eskandari, medgrundare och vd på Albert.
Sedan tidigare har techprofilen och Collector-grundaren Lena Apler investerat i bolaget.
För det nya klirret i kassan ska bolaget fortsätta växa och nå ut till fler kunder, och förbättra upplevelsen för eleverna som använder appen.
Albert sneglar på att så småningom etablera sig utanför Sveriges gränser.
”Vi har haft globala ambitioner redan från första dagen. Marknaden i Sverige är hyfsat svår, eftersom vi inte är vana att betala för utbildning. Vi ser också att det finns ett naturligt behov att titta utanför Sveriges gränser på större marknader."
Enligt vd:n är det problematiskt att stora delar av utbildningen i dag inte är individanpassad.
”Alla barn lär sig på olika sätt. Vi vill med Albert ge en skräddarsydd och individuell lärupplevelse till barn. Och göra det till en kostnad som alla ska ha råd med, det ska inte vara ett privilegium att ha en privatlärare i matematik”, säger Salman Eskandari.
Sedan starten våren 2016 har bolaget tagit in omkring 25-30 miljoner kronor, utöver den nya investeringen, uppger bolaget självt till Di Digital.
Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons
Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden
Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.
– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.
Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.
– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.
Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.
– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.
Hållbar produktion under två sekler
Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.
– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.
Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.
– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.
Höga krav på råvaror
Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:
– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.
Förbättringar för kommande generationer
Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.
– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.
Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.
– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev