Hoppa till innehållet

Matteappen tar in 50 miljoner – sneglar utanför Sverige

Startupbolaget Albert fyller på kassan för att ta sin inlärningsapp till fler barn och ungdomar: ”Marknaden i Sverige är hyfsat svår, eftersom vi inte är vana att betala för utbildning”, säger vd:n Salman Eskandari.

Salman Eskandari och Arta Mandegari, grundare av Eeducation Albert.
Salman Eskandari och Arta Mandegari, grundare av Eeducation Albert.Foto: Press

Den digitala matteläraren Albert tar in 50 miljoner kronor i en ny kapitalrunda. 

Pengarna kommer från mediekoncernen Schibsteds investeringsgren Growth, techinvesteraren Martin Wattin och Håkan Roos, som tjänade kring 700 miljoner kronor på försäljningen av Izettle till Paypal.

I samband med höstterminen 2016 släpptes den första produkten och fick snabbt användare. I dag använder mer än var tionde elev i Sverige tjänsten. 

”Vi ser att det är en väldigt jämn fördelning mellan barn hela vägen från förskoleklass upp till gymnasiet. Det finns många föräldrar som är angelägna att hjälpa sitt barn bli bättre på matte och det är ganska jämnt fördelat bland åldrarna”, säger Salman Eskandari, medgrundare och vd på Albert.

Sedan tidigare har techprofilen och Collector-grundaren Lena Apler investerat i bolaget. 

Läs mer: Göteborgsstartup lanserar AI-lärare 

För det nya klirret i kassan ska bolaget fortsätta växa och nå ut till fler kunder, och förbättra upplevelsen för eleverna som använder appen.

Albert sneglar på att så småningom etablera sig utanför Sveriges gränser. 

”Vi har haft globala ambitioner redan från första dagen. Marknaden i Sverige är hyfsat svår, eftersom vi inte är vana att betala för utbildning. Vi ser också att det finns ett naturligt behov att titta utanför Sveriges gränser på större marknader."

Läs mer: Digital läxhjälp tar in 10 miljoner 

Enligt vd:n är det problematiskt att stora delar av utbildningen i dag inte är individanpassad.

”Alla barn lär sig på olika sätt. Vi vill med Albert ge en skräddarsydd och individuell lärupplevelse till barn. Och göra det till en kostnad som alla ska ha råd med, det ska inte vara ett privilegium att ha en privatlärare i matematik”, säger Salman Eskandari.

Sedan starten våren 2016 har bolaget tagit in omkring 25-30 miljoner kronor, utöver den nya investeringen, uppger bolaget självt till Di Digital. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera