Den digitala matteläraren Albert tar in 50 miljoner kronor i en ny kapitalrunda.
Pengarna kommer från mediekoncernen Schibsteds investeringsgren Growth, techinvesteraren Martin Wattin och Håkan Roos, som tjänade kring 700 miljoner kronor på försäljningen av Izettle till Paypal.
I samband med höstterminen 2016 släpptes den första produkten och fick snabbt användare. I dag använder mer än var tionde elev i Sverige tjänsten.
”Vi ser att det är en väldigt jämn fördelning mellan barn hela vägen från förskoleklass upp till gymnasiet. Det finns många föräldrar som är angelägna att hjälpa sitt barn bli bättre på matte och det är ganska jämnt fördelat bland åldrarna”, säger Salman Eskandari, medgrundare och vd på Albert.
Sedan tidigare har techprofilen och Collector-grundaren Lena Apler investerat i bolaget.
Läs mer: Göteborgsstartup lanserar AI-lärare
För det nya klirret i kassan ska bolaget fortsätta växa och nå ut till fler kunder, och förbättra upplevelsen för eleverna som använder appen.
Albert sneglar på att så småningom etablera sig utanför Sveriges gränser.
”Vi har haft globala ambitioner redan från första dagen. Marknaden i Sverige är hyfsat svår, eftersom vi inte är vana att betala för utbildning. Vi ser också att det finns ett naturligt behov att titta utanför Sveriges gränser på större marknader."
Läs mer: Digital läxhjälp tar in 10 miljoner
Enligt vd:n är det problematiskt att stora delar av utbildningen i dag inte är individanpassad.
”Alla barn lär sig på olika sätt. Vi vill med Albert ge en skräddarsydd och individuell lärupplevelse till barn. Och göra det till en kostnad som alla ska ha råd med, det ska inte vara ett privilegium att ha en privatlärare i matematik”, säger Salman Eskandari.
Sedan starten våren 2016 har bolaget tagit in omkring 25-30 miljoner kronor, utöver den nya investeringen, uppger bolaget självt till Di Digital.