Hoppa till innehållet

Mediestjärnor går in i nyhetsappen Squid

Den svenskgrundade nyhetsappen Squid klättrar på topplistorna i Italien, Frankrike och Polen. Nu köper medieprofilerna Patrick Svensk, Joachim Berner och Nicholas Högberg in sig i bolaget och tar plats i styrelsen.

Squid-gänget från vänster: Joachim Berner, tidigare vd och chefredaktör för Dagens Nyheter, Patrick Svensk, tidigare Zodiak och MTG, Nicholas Högberg, senast vd på telekomoperatören 3 och Squids vd Johan Othelius.
Squid-gänget från vänster: Joachim Berner, tidigare vd och chefredaktör för Dagens Nyheter, Patrick Svensk, tidigare Zodiak och MTG, Nicholas Högberg, senast vd på telekomoperatören 3 och Squids vd Johan Othelius.

En nyhetsaggregator riktad till ungdomar 15–25 år. Eller en internationellt inriktad konkurrent till nyhetsappen Omni. Så kan man beskriva Squid.

Nyhetsappen grundades för två år sedan av Johan Othelius. Han har en bakgrund från Bonnier, där han bland annat varit upplageansvarig på Dagens Nyheter och ansvarig för digitala medier på Expressen.

Vi planerar att ta in ytterligare 10-15 miljoner kronor.

Squid är i sin tur en vidareutveckling av teknikplattformen Njuice, som startades av Andreas Thorstensson och Oscar Stibeck. De har sedan gått vidare och är idag partners på EQT Ventures respektive True Global Ventures.

Läs mer: Nybilade EQT Ventures tar in 4,6 miljarder kronor

Under våren har Squid lanserats i Italien, Frankrike och Polen där den snabbt stigit på topplistorna.

”I förra veckan var vi näst mest nedladdade nyhetsapp i App Store i Italien. Endast Twitter låg före, och Corriere della sera låg trea. I Polen ligger vi sexa på Android inom samma kategori”, säger Johan Othelius.

Parallellt med lanseringen tog Squid även in 2,5 Mkr i riskkapital från en rad affärsänglar och medieprofiler. Tre av dem är Patrick Svensk, tidigare tv-boss på Zodiak och MTG, Joachim Berner, tidigare vd och chefredaktör för Dagens Nyheter, samt Nicholas Högberg, senast vd på telekomoperatören 3. Samtliga dessa tre sitter nu i Squids styrelse.

”Squid är en unik app som på ett enkelt och effektivt sätt kan öka den digitala nyhetsläsningen framförallt bland yngre. Dessutom finns en enkel geografisk skalbarhet”, säger Joachim Berner.

Läs mer: Joachim Berner sätter sig i Eniros styrelse

Under sommaren och hösten hoppas han ta in mer pengar för att finansiera denna expansion.

”Vi har velat säkerställa att tjänsten funkar på de stora språken. Nu påbörjar vi en finansieringsrunda där vi planerar att ta in 10–15 miljoner kronor. Innan året är slut ska vi ha lanserat i tio länder, bland annat i Sverige”, förklarar Johan Othelius.

Intäkterna ska komma från annonser.

”Appen är gratis och vi tar inte betalt för att driva trafik. Vi har relevanta annonser, baserat på det man läser”, säger Johan Othelius.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera