Hoppa till innehållet

Kassan sinar för miljardärens Hyperloop – sparkar ett 40-tal anställda

Affärsmannen Richard Branson har lämnat ordförandeposten på Virgin Hyperloop One. Samtidigt har det kapitaltörstiga bolaget – som vill bygga tuber för att transportera resenärer i raketfart – sagt upp majoriteten av sina anställda på testanläggningen i USA.

Richard Branson och Virgin Hyperloop Ones testanläggning i Nevada.
Richard Branson och Virgin Hyperloop Ones testanläggning i Nevada.Foto: TT.

Under 2014 började bolaget Virgin Hyperloop One utveckla en teknik om ett rörliknande transportsystem, baserat på Tesla-vd:n Elon Musks idé. Genom en tub med ett lågt lufttryck, nära vakuum, ska personer kunna färdas i mycket snabb hastighet mellan två platser.

Los Angeles-bolaget testkörde en släde i ett fullskaligt rör i maj 2017 och har visat upp en mindre prototyp av en passagerarkapsel, men än så länge har Hyperloop inte tagits till marknaden eller säkrat något kontrakt med en offentlig aktör.

Säkerhetsriskerna för resenärerna är fortfarande höga och en kommersialisering är förenad med stora investeringar i infrastruktur. Därför har bedömare ifrågasatt bolagets vision om att en Hyperloop-linje ska stå färdig vid år 2021.

Läs mer: Här är världens första hyperloop-kapsel för passagerare 

Nu har Virgin Hyperloop One tvingats säga upp runt 40 anställda, däribland sin finanschef och chefsingenjör, rapporterar Daily Telegraph. Uppsägningarna innebär att majoriteten av de anställda på testanläggningen i Nevada-öknen lämnar bolaget. Totalt uppges bolaget ha haft uppemot 250 anställda före sparpaketet sjösattes.

Virgin Hyperloop One sägs ha ett stort kapitalbehov och klarar livhanken tack vare regelbundna pengainjektioner från sina ägare. Bolaget har hittills tagit in runt 1,8 miljarder kronor i riskkapital, bland annat från den excentriske affärsmannen Richard Branson.

Han investerade i bolaget i slutet på 2017 och klev samtidigt in som styrelseordförande i bolaget. Under en hektisk oktobermånad har dock Richard Branson lämnat sin post, samtidigt som vd:n Rob Lloyd avgår efter tre år. 

Det Dubai-baserade hamnföretaget DP World är bolagets största aktieägare. När Richard Branson klev av så förklarade han att Virgin Hyperloop One behövde en mer "aktiv och praktiskt lagd" styrelseordförande, men det har spekulerats i att mordet på den saudiarabiska journalisten Jamal Khasoggi gett den brittiska miljardären kalla fötter.

Nyligen utnämndes Sultan Ahmed bin Sulayem, med kopplingar till DP World, till ny styrelseordförande. Till vd-posten har Jay Walder rekryterats. Han har bland annat en bakgrund på det Hong Kong-baserade kollektivtrafikbolaget MTR, som till exempel opererar Stockholms tunnelbana.

Framtiden för bolaget beskrivs vidare som osäker, enligt källor till Daily Telegraph. Diskussioner om en första etablering har förts med myndigheter i Storbritannien, Nederländerna, Finland och Saudiarabien. Men Virgin Hyperloop One ställer nu sitt största hopp till att få bygga en kapsel mellan städerna Mumbai och Pune i Indien, som ska förkorta restiden från tre timmar med tåg till 25 minuter.

Läs mer: Dubais plan: Flygande taxibilar och hyperloop 

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera