Under 2014 började bolaget Virgin Hyperloop One utveckla en teknik om ett rörliknande transportsystem, baserat på Tesla-vd:n Elon Musks idé. Genom en tub med ett lågt lufttryck, nära vakuum, ska personer kunna färdas i mycket snabb hastighet mellan två platser.
Los Angeles-bolaget testkörde en släde i ett fullskaligt rör i maj 2017 och har visat upp en mindre prototyp av en passagerarkapsel, men än så länge har Hyperloop inte tagits till marknaden eller säkrat något kontrakt med en offentlig aktör.
Säkerhetsriskerna för resenärerna är fortfarande höga och en kommersialisering är förenad med stora investeringar i infrastruktur. Därför har bedömare ifrågasatt bolagets vision om att en Hyperloop-linje ska stå färdig vid år 2021.
Läs mer: Här är världens första hyperloop-kapsel för passagerare
Nu har Virgin Hyperloop One tvingats säga upp runt 40 anställda, däribland sin finanschef och chefsingenjör, rapporterar Daily Telegraph. Uppsägningarna innebär att majoriteten av de anställda på testanläggningen i Nevada-öknen lämnar bolaget. Totalt uppges bolaget ha haft uppemot 250 anställda före sparpaketet sjösattes.
Virgin Hyperloop One sägs ha ett stort kapitalbehov och klarar livhanken tack vare regelbundna pengainjektioner från sina ägare. Bolaget har hittills tagit in runt 1,8 miljarder kronor i riskkapital, bland annat från den excentriske affärsmannen Richard Branson.
Han investerade i bolaget i slutet på 2017 och klev samtidigt in som styrelseordförande i bolaget. Under en hektisk oktobermånad har dock Richard Branson lämnat sin post, samtidigt som vd:n Rob Lloyd avgår efter tre år.
Det Dubai-baserade hamnföretaget DP World är bolagets största aktieägare. När Richard Branson klev av så förklarade han att Virgin Hyperloop One behövde en mer "aktiv och praktiskt lagd" styrelseordförande, men det har spekulerats i att mordet på den saudiarabiska journalisten Jamal Khasoggi gett den brittiska miljardären kalla fötter.
Nyligen utnämndes Sultan Ahmed bin Sulayem, med kopplingar till DP World, till ny styrelseordförande. Till vd-posten har Jay Walder rekryterats. Han har bland annat en bakgrund på det Hong Kong-baserade kollektivtrafikbolaget MTR, som till exempel opererar Stockholms tunnelbana.
Framtiden för bolaget beskrivs vidare som osäker, enligt källor till Daily Telegraph. Diskussioner om en första etablering har förts med myndigheter i Storbritannien, Nederländerna, Finland och Saudiarabien. Men Virgin Hyperloop One ställer nu sitt största hopp till att få bygga en kapsel mellan städerna Mumbai och Pune i Indien, som ska förkorta restiden från tre timmar med tåg till 25 minuter.