Hoppa till innehållet

Miljonregn över deras smarta vattenkranar

Altered har tagit fram ett munstycke som kraftigt minskar vattensvinnet från kranen. Tekniken har redan rönt intresse hos Ikea, och nu tar startupbolaget in 16 miljoner för att snabba på tillväxten.

Altereds grundare Mikael Abbhagen, Kaj Mickos och Johan Nihlén.
Altereds grundare Mikael Abbhagen, Kaj Mickos och Johan Nihlén.Foto: Christopher Bennison

Det svenska startupbolaget Altered har tagit fram ett munstycke som kan spara upp till 98 procent av vattenförbrukningen i vanliga kranar.

”Vårt munstycke behåller kranen intakt och kan enkelt installeras på 30 sekunder. Tekniken använder det befintliga tryck som finns i ledningarna för att skapa en tung dimma, bestående av miljoner små droppar, som kommer ut i väldigt hög hastighet”, säger Johan Nihlén, vd och medgrundare.

För att understödja tillväxten har Altered nu tagit in 16,3 Mkr i en kapitalrunda. Bland investerarna märks statliga Almi Invest, Fros Ventures med Evolution Gaming-miljardären Fredrik Österberg i spetsen och Happy Socks-grundaren Viktor Tell.

”På grund av föroreningar, klimatförändringar och överbefolkning är vatten en bristvara på allt fler platser. Altereds teknik har potentialen att effektivt minska både vattenkonsumtion och mängden energi som används till uppvärmning”, säger Karin Ebbinghaus, investeringsansvarig på Almi Invests greentech-fond.

Bolaget började leverera sin första produkt under våren 2017, efter en kampanj på crowdfunding-plattformen Kickstarter, och i fjol nådde omsättningen upp till knappt 4 Mkr. Förlusten på sista raden uppgick samtidigt till drygt 3 Mkr.

Läs mer: De ska revolutionera biltvättar – backas av Norrsken

Som en liten startup var vi så klart lite oroliga när en jättestor aktör som Ikea först knackade på dörren.

Johan Nihlén tror att bolaget åtminstone kommer dubbla intäkterna till ungefär 8 miljoner i år, medan Altered hoppas nå en omsättning på cirka 40 Mkr under 2019.

”Om man köper som privatperson kostar den 399 kronor. Det är en kostnad som man i Sverige sparar igen på ett år, eftersom energi och vatten är extremt billigt här. I andra delar av världen har man gjort besparingen på bara några månader”, säger Johan Nihlén.

Altered har utvecklat ett litet munstycke som gör vattenanvändningen mer effektiv.
Altered har utvecklat ett litet munstycke som gör vattenanvändningen mer effektiv.

Numera lägger Altered mycket kraft vid att sälja sitt munstycke genom distributörer. De mest populära marknaderna är länder i Mellanöstern, Indien och USA.

”Nu har vi tagit fram en ny version av produkten som fungerar bra i publika miljöer, till exempel på hotell, kontor och i restauranger. Det kommer öppna upp flertalet nya segment i hela världen för oss under nästa år”, säger Johan Nihlén.

Inte minst har Altered ingått ett samarbete med Ikea. Det innebär att världens största möbelföretag kommer lansera ett helt eget munstycke, som delvis bygger på Altereds teknik, i sitt globala sortiment under 2019.

”Som en liten startup var vi så klart lite oroliga när en jättestor aktör som Ikea först knackade på dörren. Men vi ser stor potential i att få spridning på produkten genom deras bredd. Den globala marknaden är gigantisk och vi kommer inte kunna lösa det här miljöproblemet på egen hand”, säger Johan Nihlén.

Jag antar att ni kommer få ta del av Ikeas intäkter?

”Precis, även jag får inte berätta exakt hur förhållandet ser ut. Men går det bra för Ikea är det positivt för oss som bolag”, säger han.

Bakom bolaget står Johan Nihlén och Mikael Abbhagen samt uppfinnaren Kaj Mickos, som är upphovsmannen till den patentsökta tekniken. Framöver ska Altered utveckla ett liknande munstycke för att spara vatten även i duschar. 

Läs mer: Malmöbolagets Nasa-dusch landar affärer värda 160 miljoner 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera