Den svenska dagligvaruhandeln av livsmedel är värd 300 miljarder kronor, enligt Svensk Handels senaste rapport. Det är mer än all sällanköpshandel sammanslaget. Samtidigt ligger e-handeln av mat på mindre än 2 procent. Om man jämför med andra länder som Storbritannien ligger den på 7,5 procent och i Sydkorea på 20 procent.
Det trots att en stor majoritet av svenskarna är positiva till ny teknik och ser det som avgörande för vår konkurrenskraft. Vad är det då som hindrar oss från att ändra våra vanor när det gäller att handla mat?
Varken Coop, Ica eller någon annan står matvarukedja har lyckats få siffran att öka substantiellt, antagligen för att deras erbjudande inte är tillräckligt lockande för kunderna.
Läs även: Matkassarna bromsar – men lösplock lyfter e-handeln
Men mat är hett. I en tidsålder där data är det nya guldet så har uttrycket ”du är vad du äter” fått en ny innebörd. Ett exempel på det är att Amazon köpte Whole Foods för 120 miljarder. Techjätten tyckte datan var så viktig att de även började erbjuda gratis hemkörning av mat inom två timmar.
Ett annat exempel är Kinneviks senaste satsningar på området. De var tidiga att gå in i telekom, senare i e-handel av kläder med Zalando, och på senaste tid fintech och e-hälsa. Nu har Cristina Stenbecks investeringsbolag vänt blickarna mot mat. Under onsdagen investerade de över 300 miljoner kronor i den norska e-handelsbutiken Kolonial.no. Även de lockar med gratis utkörning.
Jag vet inte om det ens kommer att hjälpa de stora svenska matjättarna att nu erbjuda gratis hemleverens. Det kanske helt enkelt behövs en ny spelare på marknaden som gör shoppingen roligare.
Än så länge har det varit ont på startupinitiativ, förutom matkassar, som vågar ta sig an marknaden. Om de svenska matjättarna ska lyckas övervinna svenskarnas misstro till deras e-handel behöver de nog sockra inbjudningarna till startupbolagen som kan hjälpa dem med förvandlingen. Annars kommer Amazon verkligen som kundernas räddande ängel, om techjätten bestämmer sig för att storma den svenska marknaden.
Läs även: E-handeln fortsätter att pressa Axfood