Hoppa till innehållet

Misstänkt fusk: Tesla undvek bromstest för att nå produktionsmål

Tesla-vd:n Elon Musk uppges ha beordrat sina ingenjörer att hoppa över bromstester av Model 3 för att nå produktionsmålet om 5 000 bilar i veckan.

Teslas vd och grundare Elon Musk.
Teslas vd och grundare Elon Musk.

Tesla-ingenjörer ska ha undvikit att genomföra bromstester för Model 3 för att kunna uppnå bolagets produktionsmål på 5 000 bilar i veckan. Det skriver Business Insider som har tagit del av ett internt dokument från elbilstillverkaren. 

Enligt dokumentet ska vd:n och grundaren Elon Musk ha beordrat sina ingenjörer vid fabriken i Fremont i Kalifornien att inte genomföra testet för att skynda på produktionen.

Läs mer: Teslas ingenjörschef hoppar av

Testet som hoppades över sker vanligtvis i slutskedet av monteringen och kontrollerar bland annat bromsarnas funktion och att hjulen är korrekt justerade.

Tesla dementerar uppgifterna om slarv och menar att bolaget genomför "rigorösa kvalitetstester" inklusive bromstester.

"För att vara extremt tydlig: Vi kör varje Model 3 på våra testbanor för att verifiera bromsar och styrning. Det sker inga undantag", säger talespersonen Dave Arnold i ett uttalande till Business insider.

Läs mer: Musk: Vi klarar 6 000 Model 3 i veckan 

Tesla har under lång tid tampats med problem i produktionen av den nya Model 3, men uppgav på söndagen att man nått målet om 5 000 bilar i veckan.

Aktien steg på den goda nyheten, men lyckan blev dock kortvarig. Tesla-aktien sjönk igen under tisdagens handel med 7,2 procent efter negativa analytikerkommentarer och uppgifterna om att bolaget hoppat över bromstester.

Läs mer: Tesla stiger i förhandeln på produktionsbesked 

( Direkt / Di Digital )

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera