Det är det Floridabaserade startupbolaget Magic Leap som ligger bakom Mica, en ”AI-människa” som kan ses genom företagets AR-glasögon.
Venture Beats reporter Dean Takahashi fick nyligen en demonstration av Mica.
Läs mer: ”Glöm VR” – Di Digitals Mimi Billing testar miljardsatsningen Magic Leaps AR-kit
”Jag gick in i ett fysiskt rum och satte mig på en stol. Mica satt vid bordet i rummet. Hon log och tittade på mig. Jag insåg att hon inte bara tittade på mig. Hon såg mig i ögonen. Hon vickade huvudet från sida till sida”, beskriver Takahashi demonstrationen.
Han berättar vidare hur han lutade sig framåt och tittade henne i ögonen. Mica gjorde likadant – hon imiterade några av Takahashis rörelser.
Mica kan inte tala ännu, men enligt Magic Leap kommer Mica även att förses med en röst. Andrew Rabinovich och John Monos, båda chefer över olika AI-avdelningar på Magic Leap, menar att ”digitala människor” och AI-baserade avatarer kommer att bli verklighet i Magic Leap-plattformen redan under de kommande åren.
Läs mer: Därför vill vi ha kvinnliga AI-betjänter
Varför Magic Leaps nya digitala människa blev just en kvinna vid namn Mica förtäljer inte historien, men kanske finns svaret att hämta på Göteborgs universitet:
”En kvinnlig avatar kan vara ett omedvetet val som speglar tillverkarens värderingar eller basera sig på kundundersökningar. Men icke desto mindre är det en reproduktion av idén att kvinnor ska serva och hjälpa till”, sa Ellen Breitholtz, som forskar i lingvistik vid Göteborgs universitet och har undersökt hur datorer kan bli bättre på att förstå mänskligt språk, till Di Digital i en intervju om kvinnliga AI-betjänter.