Hoppa till innehållet

Möt Mica – Magic Leaps nya digitala AI-människa

Det här är Mica. Hon är inte som vilken AI-avatar som helst – hon ser ut och agerar precis som en riktig människa.

Mica är Magic Leaps första digitala ”AI-människa”.
Mica är Magic Leaps första digitala ”AI-människa”.Foto: Magic Leap

Det är det Floridabaserade startupbolaget Magic Leap som ligger bakom Mica, en ”AI-människa” som kan ses genom företagets AR-glasögon.

Venture Beats reporter Dean Takahashi fick nyligen en demonstration av Mica.

Läs mer: ”Glöm VR” – Di Digitals Mimi Billing testar miljardsatsningen Magic Leaps AR-kit

”Jag gick in i ett fysiskt rum och satte mig på en stol. Mica satt vid bordet i rummet. Hon log och tittade på mig. Jag insåg att hon inte bara tittade på mig. Hon såg mig i ögonen. Hon vickade huvudet från sida till sida”, beskriver Takahashi demonstrationen.

Han berättar vidare hur han lutade sig framåt och tittade henne i ögonen. Mica gjorde likadant – hon imiterade några av Takahashis rörelser.

Mica kan inte tala ännu, men enligt Magic Leap kommer Mica även att förses med en röst. Andrew Rabinovich och John Monos, båda chefer över olika AI-avdelningar på Magic Leap, menar att ”digitala människor” och AI-baserade avatarer kommer att bli verklighet i Magic Leap-plattformen redan under de kommande åren.

Läs mer: Därför vill vi ha kvinnliga AI-betjänter 

Varför Magic Leaps nya digitala människa blev just en kvinna vid namn Mica förtäljer inte historien, men kanske finns svaret att hämta på Göteborgs universitet:

”En kvinnlig avatar kan vara ett omedvetet val som speglar tillverkarens värderingar eller basera sig på kundundersökningar. Men icke desto mindre är det en reproduktion av idén att kvinnor ska serva och hjälpa till”, sa Ellen Breitholtz, som forskar i lingvistik vid Göteborgs universitet och har undersökt hur datorer kan bli bättre på att förstå mänskligt språk, till Di Digital i en intervju om kvinnliga AI-betjänter.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera