Hoppa till innehållet

MTG: Den stora spelaren inom e-sport

E-sporten kommer omsätta över 6,5 miljarder kronor 2018 enligt nya beräkningar. MTG storsatsar och har med sina uppköp visat att man storsatsar på e-sporten. 

Tysken Arnd Benninghoff har lett arbetet med e-sport på MTGx.
Tysken Arnd Benninghoff har lett arbetet med e-sport på MTGx.Foto: Patrik Olsson

Sverige hamnar i topp i Europa med största andelen e-sportpublik via onlineplattformar, enligt en undersökning av analysföretaget Superdata och betaltjänsten Paypal.

Och det finns rejält med pengar att hämta inom e-sporten. Undersökningen förutspår att den svenska marknaden kommer att omsätta biljetter, varor, sponsorskap och reklam för nästan 350 miljoner kronor under 2019. Och då räknas inte försäljningen av dator- och tv-spel in.

2015 visade MTG att man storsatsar på e-sporten genom att köpa upp event- och produktionsjätten Dreamhack för 244 Mkr. Tidigare samma år investerade bolaget i ESL, en av världens största arrangörer av e-sport som lockar hundratusentals fysiska besökare till turneringar.

”E-sport är 2000-talets sport, både i Sverige och globalt. Under 2018 beräknas den sammanlagda publiken att uppgå till 380 miljoner, en större publik än vad NFL drar”, säger Arnd Benninghoff, som ansvarar för MTG:s satsningar inom e-sport och gaming, MTGx.

”På denna globala och växande marknad befinner sig MTG i en ledande position genom vårt ägande i ESL och Dreamhack vars innehåll och event attraherar fler sponsorer, partners och fler tittare än någonsin.”

Di Digitals serie om e-sporten: Här är MTG:s utmanare om e-sportpengarna

Tidigare i år beslutade styrelsen för MTG att dela upp bolaget i två delar där Nordic Entertainment Group ska bestå av tv-verksamhet, streamingtjänsterna Viaplay och Viafree, Splay Networks och radiostationerna. 

Den andra delen, som fortsatt ska heta MTG, kommer ta hand om e-sporten, onlinespel och digitalt videoinnehåll. Den nya delningen är planerad till andra halvan av 2018.

Di Digitals serie om e-sporten: Investeraren: ”Vi är bara i början av e-sporten i Sverige”

En rapport av analysföretaget Newzoo pekar på att inkomsterna för e-sporten globalt tar ett rejält skutt under 2018 och hamnar på runt 790 miljoner dollar, motsvarande drygt 6,5 miljarder kronor. Då räknas inte spelutvecklarnas licensavgifter in.

MTG:s e-sportverksamhet sålde under 2017 för omkring 1,36 miljarder kronor och därmed har bolaget ungefär 20 procent av globala marknaden för e-sport. Andra stora aktörer är Twitch och Youtube men även Twitter har börjat streama de stora matcherna och turneringarna.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera