Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

MTG: Den stora spelaren inom e-sport

Tysken Arnd Benninghoff har lett arbetet med e-sport på MTGx.
Tysken Arnd Benninghoff har lett arbetet med e-sport på MTGx. Foto: Patrik Olsson
E-sporten kommer omsätta över 6,5 miljarder kronor 2018 enligt nya beräkningar. MTG storsatsar och har med sina uppköp visat att man storsatsar på e-sporten. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Sverige hamnar i topp i Europa med största andelen e-sportpublik via onlineplattformar, enligt en undersökning av analysföretaget Superdata och betaltjänsten Paypal.

Och det finns rejält med pengar att hämta inom e-sporten. Undersökningen förutspår att den svenska marknaden kommer att omsätta biljetter, varor, sponsorskap och reklam för nästan 350 miljoner kronor under 2019. Och då räknas inte försäljningen av dator- och tv-spel in.

Under 2018 beräknas den sammanlagda publiken att uppgå till 380 miljoner, en större publik än vad NFL drar.

2015 visade MTG att man storsatsar på e-sporten genom att köpa upp event- och produktionsjätten Dreamhack för 244 Mkr. Tidigare samma år investerade bolaget i ESL, en av världens största arrangörer av e-sport som lockar hundratusentals fysiska besökare till turneringar.

”E-sport är 2000-talets sport, både i Sverige och globalt. Under 2018 beräknas den sammanlagda publiken att uppgå till 380 miljoner, en större publik än vad NFL drar”, säger säger Arnd Benninghoff, som ansvarar för MTG:s satsningar inom e-sport och gaming, MTGx.

”På denna globala och växande marknad befinner sig MTG i en ledande position genom vårt ägande i ESL och Dreamhack vars innehåll och event attraherar fler sponsorer, partners och fler tittare än någonsin”.

Läs mer: MTG delar upp tv-delen – behåller e-sporten

Tidigare i år beslutade styrelsen för MTG att dela upp bolaget i två delar där Nordic Entertainment Group ska bestå av tv-verksamhet, streamingtjänsterna Viaplay och Viafree, Splay Networks och radiostationerna. 

Den andra delen, som fortsatt ska heta MTG, kommer ta hand om e-sporten, onlinespel och digitalt videoinnehåll. Den nya delningen är planerad till andra halvan av 2018.

Läs mer: ”Nya MTG” blir en e-sportjätte med 3,3 miljarder på fickan

En rapport av analysföretaget Newzoo pekar på att inkomsterna för e-sporten globalt tar ett rejält skutt under 2018 och hamnar på runt 790 miljoner dollar, motsvarande drygt 6,5 miljarder kronor. Då räknas inte spelutvecklarnas licensavgifter in.

MTG:s e-sportverksamhet sålde under 2017 för omkring 1,36 miljarder kronor och därmed har bolaget ungefär 20 procent av globala marknaden för e-sport. Andra stora aktörer är Twitch och Youtube men även Twitter har börjat streama de stora matcherna och turneringarna.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post