Hoppa till innehållet

Musks uppgörelse godkänns – marknaden hurrar

Tesla ledde börsuppgången bland techbolagen på tisdagen när Elon Musks förlikning med amerikanska finansinspektionen gick igenom.

Teslas grundare och vd Elon Musk.
Teslas grundare och vd Elon Musk.Foto: Chris Carlson

Det var i slutet av september som den amerikanska finansmyndigheten SEC stämde Teslas vd och grundare Elon Musk för värdepappersbedrägeri.

Han hade, enligt SEC, skapat förvirring och vilselett marknaden med ett twitterinlägg om planer kring att köpa ut Tesla från börsen.

Elbilsbolagets aktiekurs tappade kraftigt i värde, men klättrade uppåt igen när Musk nådde en förlikning med SEC. I den ingick också att avgå som styrelseordförande.

Liksom många av techaktierna tappade Tesla i värde igen under förra veckans korrigering på USA-börserna. Men på tisdagen godkändes uppgörelsen av en federal domstol och kursen gick upp med 6,6 procent.

Läs också: Nytt börsfall för techbolagen 

Förlikningen innebär att Musk måste lämna ordförandeskapet inom 45 dagar och betala ett skadestånd på 20 miljoner dollar, motsvarande nära 180 miljoner kronor.

Trots börsuppgången ligger dock Tesla-aktien på minus 27 procent sedan den 7 augusti i år då tweeten om utköpsplanerna gick ut. Elon Musk har råkat i blåsväder flera gånger under det senaste året och aktien har åkt som en jojo på börsen.

Läs även: Marijuana, pedofildykare och twitterbedrägeri – här är Musks galna kvartal 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera