Hoppa till innehållet

Narrative-grundaren: Här är problemen med Kickstarter

Fel produkt till en kundgrupp som inte är representativ. Det är två av problemen med kampanjer på sajter som Kickstarter, enligt Oskar Kalmaru, en av grundarna till konkursdrabbade Narrative.

Narratives Oskar Kalmaru på tiden då bolaget hette Wemoto.
Narratives Oskar Kalmaru på tiden då bolaget hette Wemoto.Foto: TT

Narrative, som utvecklade en portabel minikamera, tog efter en hyllad Kickstarter-kampanj in 90 Mkr i riskkapital och hann lansera två versioner av sin kamera ”Clip”. Kort därefter stod det klart att pengarna skulle börja sina.

Narrative ansökte om konkurs i september med huvudspåret är att försöka sälja delar av bolaget till nya investerare.

När det stod klart att Narrative hade finansieringsproblem skrev Di Digitals Viktor Ström att Narrative hade hamnat något han kallade för Kickstarter-fällan.

Bolaget hade nämligen tagit in pengar från mindre finansiärer för att sedan lägga ett år på att massproducera en prototyp kanske bara efterfrågades av de som hade skänkt pengar, och inte marknaden i stort.

Läs mer: ”Narrative föll i Kickstarter-fällan”

Nu tillstår Oskar Kalmaru, en av Narratives fem grundare, att en lyckad crowdfundingkampanj kan föra med sig stora problem för startupbolag.

 

Ditt företag är inte en crowdfunding-kampanj.

 

Kortfattat beskriver han problemet som att det som ens Kickstarter- eller Indiegogo-fans vill inte alltid är det bästa för bolaget på längre sikt.

Det finns dock flera fördelar med Crowdfunding, enligt Narrative-grundarens inlägg på Medium. De motiverar till exempel medarbetarna att arbeta mot ett mål och ser bra ut i investerarnas ögon.

Till nackdelarna hör dock att det tillkommer kostnader i form av avgifter till förmedlaren, produktionskostnader för själva kampanjen och frakt av produkten. Det krävs enligt Oskar Kalmaru också en mycket större och mer blandad testpublik för att se om produkten faktiskt passar marknaden. Finansiärernas åsikter om produkten är sannolikt heller inte representativ för konsumenter i allmänhet.

”Leverera det du har lovat dina backers, men prioritera det som är viktigast för bolaget på lång sikt,” skriver Narrative-grundaren i ett inlägg för senare publicering.

”Ditt företag är inte en crowdfunding-kampanj.”

Läs mer: Narrative ansöker om konkurs – ”räkna inte med att hajpen håller i sig”

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera