Det har varit lätt att jämföra streamingtjänst mot streamingtjänst – Viaplay VPLAY B +5,72%Dagens utveckling, C More och HBO Nordic mot Netflix. Men i takt med att den internationella jätten växer är det snart inte längre bara streamingtjänster Netflix konkurrerar med – det är all tv.
SVT är förstås den tydliga ettan inom svensk tv vad gäller räckvidd. Antalet ”betalande kunder” är i praktiken alla som fyllt 18 år och har en beskattningsbar inkomst.
Avgiften, ca 1300 kronor per år, är också snarlik vad Netflixkunder betalar i snitt; knappt 100 kronor i månaden, närmare 1200 kr per år.
Netflix har för första gången brutit ut antalet tittare per region, vilket gjort att Comparitech med lite större säkerhet kunnat säga hur många betalande kunder bolaget har i respektive land.
Läs mer: Svenska doldisbolaget textar åt Netflix – köps upp
I sammanställningen listas totalt 20 länder, däribland Sverige och Norge.
USA är den givna ettan på listan med 63 miljoner betalande kunder och en omsättning under första kvartalet 2020 på över 20 miljarder kronor.
Brasilien och Storbritannien kommer en bit bakom med 15 respektive 13 miljoner prenumeranter.
Sverige hade enligt Comparitech 2,38 miljoner betalande Netflixkunder under första kvartalet, med en total omsättning på 740 miljoner kronor.
Prognosen för andra kvartalet – med tillskotten som kommit under coronakrisen – beräknas till 2,7 miljoner kunder och en omsättning på 840 miljoner kronor.
Skulle Netflix kunna behålla så många betalande tittare även efter coronakrisen kan året sluta på över 3 miljarder kronor, bara i Sverige.
Och om inte den stadigt växande inkomstkakan är huvudvärk nog för de lokala tv-bolagen har Netflix också kommit att bli en konkurrent om innehållet. Under 2019 gjorde produktionen ”Störst av allt” stor succé och i år väntas den första svenska långfilmen ha premiär på Netflix, kallad ”Red dot”.
Läs mer: Netflix gör sin första svenska film: ”Vill investera mer i Norden”
De stora svenska tv-aktörerna – bortsett SVT – särredovisar inte enbart svenska intäkter, vilket gör en direkt jämförelse svår.
Nordic Entertainment Group, med TV3 och Viasatkanalerna och on-demand-tjänsten Viaplay, omsatte 15 miljarder 2019, men över flera marknader.
Teliaägda TV4-gruppen, som bland annat innefattar C More, omsatte drygt 8 miljarder, men omfattar även utbud i Finland.
SVT fick 5 miljarder kronor genom public service-avgiften 2019.