Hoppa till innehållet

Nextory expanderar i två länder – går plus i Sverige

Den digitala boktjänsten Nextory har nu lanserat sin ljudbokstjänst i Österrike och Schweiz, som blir bolagets femte och sjätte marknad. I samma veva meddelar bolaget att det blivit lönsamt i Sverige.

Shadi Bitar, vd för Nextory.
Shadi Bitar, vd för Nextory.

Lanseringen innebär att både Österrike och Schweiz nu har tillgång till hela Nextorys katalog av tyska och engelska ljud- och e-böcker. Appen har lokaliserats och släppts i en österrikisk och en schweizisk version.

”Lanseringarna i Österrike och Schweiz är ett naturligt steg för oss eftersom vi har ett gigantiskt antal tyska böcker och däribland många österrikiska och schweiziska titlar. Vår internationella expansion fortsätter i rasande fart och därför känns det fantastiskt att vi redan nu har nått lönsamhet på vår hemmamarknad”, säger Shadi Bitar, vd och grundare på Nextory.

Under helåret 2018 omsatte Nextory drygt 75 miljoner kronor, men uppger att de under tredje kvartalet i år växt intäkterna med 130 procent från samma period i fjol. Förlusten i fjol skrev till 35 Mkr på sista raden, men nu menar Nextory att åtminstone den svenska marknaden är lönsam.

(Finwire/Di Digital)

Läs mer: Storytel-utmanaren Nextory växer med 130 procent

Läs mer: Kraftig tillväxt för Bonniers ljudboksbolag – utmanar Storytel

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera