Hoppa till innehållet

Nordisk Film går in tyngre i Star Stable – köper aktier för 100 miljoner

2018 ser ut att bli ett bra år för den svenska spelstudion Star Stable. Det tycker också Nordisk Film Games som nu köper upp större andelar av bolaget.

Martin Walfisz, Senior Partner på Nordisk Film Games. Till höger: Star Stables spel.
Martin Walfisz, Senior Partner på Nordisk Film Games. Till höger: Star Stables spel.Foto: Press.

I maj gick Egmont-ägda Nordisk Film Games in med 160 miljoner kronor i det Stockholmsbaserade hästspelbolaget Star Stable. Investeringen var inte ett kapitaltillskott utan ett förvärv av aktier från befintliga ägare. Ett fint tillskott för aktieägarna inför den varma sommaren, med andra ord.

Läs mer: Nordisk Film sadlar på och går in i Star Stable 

Nu ser det ut som att tomten kommit tidigt till Star Stables aktieägare. Nordisk Film Games går nu nämligen återigen in tungt i bolaget genom att köpa aktier för 100 Mkr av befintliga ägare och därmed öka ägandet med 15 procent. Det innebär att Nordisk Film Games nu sitter på 40 procent av aktierna i Star Stable.

“Vi gillar verkligen Star Stable. Teamet presterar imponerande bra och efter att vi nu varit ombord i ett halvår fanns det ingen tvekan för oss om att vi, när möjligheten gavs, ville stärka bandet ytterligare till företaget”, säger Martin Walfisz, investerare och partner på Nordisk Film Games, i en kommentar.

I och med köpet värderas Star Stable till 650 Mkr. Under 2017 omsatte bolaget 161 Mkr och hade ett resultat på minus 265 000 kronor.

Läs mer: Hästspelet Star Stable växer: ”Vill fördjupa berättelsen” 

Under 2018 har Star Stable haft som mål att växa omsättningen med 20 procent. Det är något man enligt bolagets vd, Johan Sjöberg, också ser ut att lyckas med. Man har också skruvat på lönsamheten i år.

”Vi fortsätter strategin som handlar om att fokusera på våra nyckelmarknader. Det är USA, Tyskland, de nordiska länderna och Polen det handlar om. Det finns god potential för tillväxt där”, säger Johan Sjöberg.

Nordisk Film Games har gjort ett antal investeringar i svenska och nordiska spelutvecklare. Bland annat har man tidigare gått in i svenska Avalanche Studios, indiestudion Raw Fury och danska Flashbulb Games. 

Enligt Johan Sjöberg är Nordisk Film Games ytterligare kliv in i Star Stable ett bevis på att spelstudion är på rätt väg.

”Vi ser det som att de har ett fortsatt stort förtroende för oss, nu när vi arbetat ett halvår tillsammans. Det är fantastiskt för oss att ha en långsiktig partner med relevant branschkompetens. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla samarbetet med dem steg för steg”, säger han.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera