Hoppa till innehållet

Klarna-grundarens stiftelse investerar i sms-tjänst för bönder

Niklas Adalberths stiftelse Norrsken har gjort sin första investering utanför Sveriges gränser. Detta i den brittiska startupen Wefarm, vars tjänst kopplar samman jordbrukare med varandra, som har plockat in totalt 41 miljoner kronor. I kapitalrundan deltog även Skype-grundaren Niklas Zennström.

Den tidigare Klarna-grundaren Niklas Adalberth har startat stiftelsen Norrsken Foundation. Nu gör man sin första investering i ett utländskt bolag.
Den tidigare Klarna-grundaren Niklas Adalberth har startat stiftelsen Norrsken Foundation. Nu gör man sin första investering i ett utländskt bolag.Foto: Morgan Ekner

Klarna-grundaren Niklas Adalberths stiftelse Norrsken Foundation slog i början av 2017 upp dörrarna för startupbolag och andra välgörare med fokus på socialt entreprenörskap. Sedan dess har man gjort sju investeringar i Sverige, till exempel i healthtechbolaget Doctrin och nätbutiken Matsmart.

Sedan en tid tillbaka har Norrsken även letat efter potentiella portföljbolag utomlands. Sökandet har nu resulterat i en investering i den brittiska startupen Wefarm. Deras tjänst kopplar samman jordbrukare med varandra genom sms-kommunikation.

”Genom Wefarm får de småskaliga bönderna tillgång till en plattform där de kan ställa frågor till varandra om de utmaningar som de stöter på. Därmed kan de få bättre avkastning på sitt lantbruk och på så sätt leder det också till en bättre matsäkerhet i regionen”, säger Tove Larsson, som arbetar med investeringar på Norrsken, till Di Digital.

Läs mer: Efter 13 år – Niklas Adalberth lämnar Klarna 

Tjänsten riktar sig främst till de jordbrukare i världen som inte har tillgång till internet för att söka information, vilket särskilt är ett problem i Afrika. I dag har Wefarm kontor i både Nairobi and Kampala, huvudstäder i Kenya respektive Uganda, där efterfrågan just nu är som störst. I dagsläget är 660.000 personer anslutna till tjänsten.

”De befinner sig absolut i en stark tillväxtfas. Under 2018 räknar man i princip med att dubbla sina användare”, säger Tove Larsson.

Idén till Wefarm föddes i Storbritannien 2015. Året efter plockade man in 13 miljoner kronor från investerare i en första såddrunda.

Nu fyller man alltså på kassan igen. Totalt hämtar bolaget in 41 miljoner kronor i den nya kapitalrundan som leddes av riskkapitalbolaget True Ventures från Silicon Valley. Bland övriga investerare återfinns även en annan svensk aktör i form av Skype-grundaren Niklas Zennström.

Läs mer: Norrsken och Axel Johnson-sfären går in i Matsmart 

Norrsken Foundation vill inte uppge den exakta summan för sin investering.

”Vi fick upp ögonen för Wefarm genom ett tips från en annan svensk investerare. Under den senaste tiden har vi arbetat hårt med att bygga upp ett starkt nätverk både i Sverige och internationellt”, säger Tove Larsson på Norrsken.

Norrsken Foundation fick under 2017 ett kapitaltillskott på en halv miljard kronor från grundaren Niklas Adalberth efter att han sålt aktier i Klarna. Med andra ord finns det mycket tillgängliga medel för stiftelsen att placera framöver.

”Vår ambition är att varje investering ska förbättra livet för en miljard människor. Då måste vi hitta de bästa lösningarna i världen. Därför finns det absolut möjlighet för fler internationella investeringar, men vi kommer fortsätta att ha ett starkt fokus på Norden där vi har vårt hem”, säger Tove Larsson.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera