Hoppa till innehållet

Northvolt vill ta in en miljard till sin jättefabrik

Northvolt planerar sin största kapitalrunda hittills för att bygga sin batterifabrik. Nu står valet mellan två svenska kommuner.

Northvolts vd är Tesla-veteranen Peter Carlsson. Foto: Jack Mikrut
Northvolts vd är Tesla-veteranen Peter Carlsson. Foto: Jack MikrutBild: Jack Mikrut

Projektbolaget Northvolt planerar att stänga sin första stora finansieringsrunda senare under hösten. En kapitalinjektion på 100 miljoner euro, som omräknat i svenska kronor motsvarar 958 miljoner, är inte osannolik. Det skriver Bloomberg News.

Peter Carlsson och Northvolt har flörtat med kapitalmarknaden tidigare. I våras uppgav han för Dagens Industri att planen var att ta in 100 miljoner euro till sommaren, och 1,2-1,5 miljarder euro under fjärde kvartalet i år.

Läs mer: Här hamnar Europas största batterifabrik

Tidigare har Northvolt rest drygt 120 miljoner kronor i riskkapital.

Under en telefonintervju med Bloomberg News uppgav Northvolts vd Peter Carlsson att det kommer att bli en runda för bolagets partners. Det handlar främst om potentiella kunder som går att finna i bil- och industriföretagen samt de som lagrar energi.

”Det som vi får ut ur denna partnerrunda och med steget in i en nästa större är att vi ser till att finansmarknaden tittar positivt på att vi har ett antal kunder som redan har visat sitt åtagande genom att investera i år”, sade Peter Carlsson.

Läs mer: Northvolt-grundaren: "Vi har momentum nu"

Northvolt beräknar den totala kostnaden för sin planerade batterifabrik att ligga på fyra miljarder euro. Kapaciteten i den förväntas uppgå till 32 gigawatt, vilket är i nivå med rivalen Teslas Gigafactory.

Northvolt som siktar på att kunna börja tillverka de första batterierna 2020 kommer att välja mellan Västerås och Skellefteå som sin framtida fabriksplats.

Northvolt har hittills fått finansiering från bland andra Stena, Vattenfall, EU, Energimyndigheten och statligt ägda innovationsmyndigheten Vinnova.

Läs mer: Två kommuner tävlar om hans superfabrik

 

Finwire / Di Digital

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera