Hoppa till innehållet

Nu har Spotifys vd rivit sin 65-miljonersvilla i Djursholm

I vintras stod det klart att Spotifys vd Daniel Ek fått rivningslov för sin 65-miljonerkronors-kåk i Djursholm. Nu har den jämnats med marken, rapporterar tidningen Mitt i.

Daniel Ek och den villan från 1890-talet som han betalade 65 miljoner kronor för sommaren 2018.
Daniel Ek och den villan från 1890-talet som han betalade 65 miljoner kronor för sommaren 2018.Foto: Montage av Daniel Ek och bild av den rivna villan tagen av tidningen Mitt i.

Sommaren 2018 köpte  Spotifys vd Daniel Ek en villa i Djursholm för 65 miljoner kronor. Villan, med anor från 1890-talet, var en av årets dyraste, och köpet skedde endast några månader efter Spotifys börsnotering på Wall Street.

Daniel Ek inledde tidigt en omfattande renovering av villan. Men hantverkarna hittade en rad dolda fel, som vattenskador, och till slut ansökte han om rivningslov. 

Efter ett nej från politikerna i kommunens byggnadsnämnd överklagade Daniel Ek till länsstyrelsen som gav honom rätt. Ärendet gick då tillbaka till byggnadsnämnden som hade kunnat överklaga beslutet till mark- och miljödomstolen. 

Se bilderna inifrån: Spotify-miljardärens villa tom i över ett år

Di Digital kunde i oktober i fjol avslöja att nämnden avstått från detta. Vid ett möte beslutade lokalpolitikerna därför att ge Daniel Ek rivningslov. Sista hindret var då undanröjt och Daniel Ek fick riva villan. 

”Vi har en princip i Danderyd att inte överklaga länsstyrelsens beslut. Enda undantaget hittills har gällt mobilmaster”, sa Maarit Nordmark (L), förste vice ordförande i byggnadsnämnden då.

Läs mer: Daniel Ek får rätt att riva 65-miljonerskåken – har köpt grannvillan

Nu, mer än sju månader efter nämndens beslut, rapporterar lokaltidningen Mitt i att villan jämnats med marken. I veckan uppges förbipasserande kunnat följa rivningsarbetet inne på tomten.

Daniel Eks villa medan renoveringen pågick.
Daniel Eks villa medan renoveringen pågick.

För tidningen berättar Kristin Eriksson (C), andre vice ordförande i byggnadsnämnden, att hon känner en sorg över att rivningen genomfördes. 

”Det här var ett vackert hus och jag tyckte att vi i nämnden borde ha gjort mer för att huset skulle få stå kvar”, säger hon.

Byggnadsnämndens ordförande Claës Breitholtz (M) försvarar dock beslutet. 

”Det handlar ju i det här fallet även om att Daniel Eks rättigheter måste respekteras”, säger han till Mitt i. 

Di Digital har tidigare rapporterat att om Daniel Ek vill bygga nytt måste det nya huset vara lägre än det han river. Detta enligt detaljplanen för området från 1960-talet. 

I praktiken handlar det om att riva ett trevåningshus med tornrum (se bilden till vänster) och ersätta det med ett hus på max två våningar (se ritningen till höger). 

Fotografi av byggnaden från 1970-talet. De tillåtna dimensionerna, enligt rådande detaljplan.
Fotografi av byggnaden från 1970-talet. De tillåtna dimensionerna, enligt rådande detaljplan.Foto: Rivningsansökan, Danderyds kommun.

”Bygger man nytt idag så måste man följa gällande detaljplan. Det är inte ovanligt att äldre villor inte ryms inom gällande bestämmelser”, förklarar Anna Modin, bygglovhandläggare i Danderyds kommun. 

Läs mer: Daniel Ek får riva lyxvillan – men måste bygga lägre

 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera