Hoppa till innehållet

Ny vd klar för Linas Matkasse

Linas Matkasse har utsett sin egen ekonomichef Walker Kinman till ny vd för bolaget. 

Walker Kinman.
Walker Kinman.Foto: Press/Nora Lorek

Han har varit tillförordnad vd sedan i augusti. Ekonomichef har han varit sedan i januari förra året.

Bolaget har den senaste tiden tyngts av förluster, med ett negativt resultat under 2018 på nästan 375 miljoner kronor – en ökning med 700 procent mot föregående år.

Det har tillkommit många stora konkurrenter inom marknaden och i dagsläget finns allt i från Axfood-ägda Mat.se och även Mathem, som 2018 ökade sina intäkter till 1,2 miljarder kronor.

”Walker Kinman och teamet på Linas Matkasse har genomfört en imponerande turn-around som givit bolaget en hållbar lönsamhet. Det möjliggör fortsätta investeringar i ökad flexibilitet för kunderna samt ökade investeringar i försäljning och marknadsföring”, säger ordförande Gert Munthe i en kommentar.

Läs mer: Matkassens uppfinnare tar över rodret på terapiapp

(Finwire/Di Digital)

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera