När Kicki Theander grundade Middagsfrid 2007 var hon först i världen med att erbjuda en prenumerationstjänst med färdigpackade, planerade matkassar levererade direkt till dörren.
Konceptet fångades snabbt upp men Middagsfrid har därefter sett sig omsprungna av konkurrenter som Linas Matkasse och tyska Hellofresh, som växte med hjälp av externa investerare.
Tio år efter starten köptes bolaget upp, med en hemlig prislapp, av Axfood. Kicki Theander stod då som ensam ägare.
”Jag är en uppstartare. Med matkassarna gjorde jag min hobby till mitt levebröd. Det är som en del säger – det blir lite av en 'passion killer'. Jag bryr mig fortfarande mycket om matkvalité men har tappat gnistan för matlagning. Nu är jag redo för något nytt”, säger hon.
Läs mer: Matkassens uppfinnare: ”Tufft att vara ensam ägare”
Av en slump träffade hon i somras en styrelseordförande på den digitala behandlingsplattformen Motifire.
När bolaget sedan hörde av sig och erbjöd Kicki Theander vd-rollen på Ahum – en plattform där patienter matchas med rätt terapeut – dröjde svaret inte länge.
”Jag är väldigt intresserad av personlig utveckling och hälsa, och frilansade ett tag som föreläsare kring temat smartphone-beroende. Men jag vill också ha kollegor. Slutmålet är att bygga något som känns meningsfullt och som bidrar till ett bättre samhälle.”
Ahum grundades 2015 av psykologen Fredrik Sandin och it-ingenjören Johan Thuresson. Bland annat Schibsted och Almi Invest har investerat i bolaget.
Läs även: Schibsted går in i kändistäta terapitjänsten Ahum
Nu köper Ahum upp Motifire, och behandlingsplattformen kliver därmed in under samma tak som matchningsverktyget. Som vd ska Kicki Theander stå för affärsperspektivet i bolaget, som annars präglas av psykologer.
”Jag tror att det här kan göra terapi tillgängligt för många fler. Jag tror att stigmat för att gå i terapi har förändrats mycket de senaste åren, och att vi med Ahum kan få folk som annars inte skulle testa terapi att faktiskt göra det.”
Trots att terapi och matkassar på pappret är långt ifrån varandra ser Kicki Theander flera gemensamma nämnare mellan Middagsfrid och Ahum.
”Jag tror att jag har stor nytta av det jag gjort tidigare med matkassarna. När jag grundade Middagsfrid var det helt nytt. Nu blir det här ett helt nytt sätt att leverera terapi”, säger hon och fortsätter:
”När jag skapade matkassen var det gör att avlasta, minska stress, få folk att äta bättre, öka kunskaperna om mat. Ahum är något helt annat – men det handlar också om att få folk att må bättre.”
Läs mer: Svenskarnas antidepp-hjälm får mer pengar från Silicon Valley