Annons

Ögonstyrning för självkörande bilar går mot börsen

Martin Krantz är vd för Smart Eye.
Martin Krantz är vd för Smart Eye. Foto: Bolaget
Göteborgsbolaget Smart Eye utvecklar ögonstyrningsteknik för självkörande bilar. Nu siktar bolaget på att ta in 80 miljoner kronor vid sin kommande börsnotering.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Efter förra årets börsnotering av Tobii är det dags för ytterligare en svenskt eyetracking-aktör att ta steget in på börsen. Det handlar om Göteborgsbolaget Smart Eye, som inom kort planerar att ta in 80 miljoner kronor vid en notering på First North.

Enligt bolagets vd Martin Krantz kommer noteringen att äga rum senast i början av nästa år. Handelsbankens fond Svenska småbolag är redan säkrad som ankarinvesterare. Även bolagets befintliga ägare, fastighetskungen Erik Selin och det statliga riskkapitalbolaget Fouriertransform, kommer att delta vid nyemissionen.

Läs mer: Tobii växlar upp – tar in 450 miljoner

”Marknaden för vår teknik växer snabbt och för att kunna växa med den behöver vi mer kapital. Ögonstyrningsteknik i bilar är på väg att nå massmarknaden och därför vill vi satsa hårdare på både produktutveckling och marknadsaktiviteter”, säger Martin Krantz.

Ögonstyrningsteknik i bilar är på väg att nå massmarknaden.

Smart Eyes har utvecklat en teknik som med hjälp av kameror placerade på exempelvis instrumentbrädan i en bil analyserar förarens ögonrörelser.

I dag används tekniken ibland annat i bil- och flygsimulatorer, ett område som står för tre fjärdedelar av bolagets omsättning, som landade på 40 miljoner kronor 2015. En växande marknad för Smart Eyes är dock självkörande bilar.

Har föraren somnat kan bilen känna av det.

Dagens självkörande bilmodeller har ofta så kallad partiell självkörning, vilket kräver att föraren har vägen och kontrollpanelen under uppsikt. Det kan Smart Eyes teknik säkerställa. Bolagets ögonkamera registrerar om en person verkligen sitter i förarsätet, om denne är vaken och var denne fäster sin uppmärksamhet.

Läs mer: Därför kan Googles köp gynna Tobii

”Har föraren exempelvis somnat eller är ouppmärksam kan bilen känna av det och stänga av sig. Jag tror att ögonkameror i framtiden kommer att finnas i varje bil, precis som airbags och säkerhetsbälten”, säger Martin Krantz.

Smart Eye har även levererat det eyetrackingsystem som är integrerat i Mercedes självkörande konceptbil, F015, och under 2017 och 2018 kommer två ytterligare bilmodeller i lanseras utrustade med bolagets teknik.

En annan aktör på ögonstyrningsområdet är Tobii, befinner ni er i en konkurrenssituation?

”Både vi och Tobii säljer vår teknik till forskningssektorn, men där vi jobbar med exempelvis fordonssimulatorer arbetar de med marknadsundersökningar. Det finns även stora skillnader i hur vi riktar oss mot massmarknaden, där Tobii satsar på handikapphjälpmedel och spel medan vi vänder oss mot underleverantörer inom fordonsindustrin”, säger Martin Krantz.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies