Hoppa till innehållet

Ögonstyrning för självkörande bilar går mot börsen

Göteborgsbolaget Smart Eye utvecklar ögonstyrningsteknik för självkörande bilar. Nu siktar bolaget på att ta in 80 miljoner kronor vid sin kommande börsnotering.

Martin Krantz är vd för Smart Eye.
Martin Krantz är vd för Smart Eye.Foto: Bolaget

Efter förra årets börsnotering av Tobii är det dags för ytterligare en svenskt eyetracking-aktör att ta steget in på börsen. Det handlar om Göteborgsbolaget Smart Eye, som inom kort planerar att ta in 80 miljoner kronor vid en notering på First North.

Enligt bolagets vd Martin Krantz kommer noteringen att äga rum senast i början av nästa år. Handelsbankens fond Svenska småbolag är redan säkrad som ankarinvesterare. Även bolagets befintliga ägare, fastighetskungen Erik Selin och det statliga riskkapitalbolaget Fouriertransform, kommer att delta vid nyemissionen.

Läs mer: Tobii växlar upp – tar in 450 miljoner

”Marknaden för vår teknik växer snabbt och för att kunna växa med den behöver vi mer kapital. Ögonstyrningsteknik i bilar är på väg att nå massmarknaden och därför vill vi satsa hårdare på både produktutveckling och marknadsaktiviteter”, säger Martin Krantz.

Ögonstyrningsteknik i bilar är på väg att nå massmarknaden.

Smart Eyes har utvecklat en teknik som med hjälp av kameror placerade på exempelvis instrumentbrädan i en bil analyserar förarens ögonrörelser.

I dag används tekniken ibland annat i bil- och flygsimulatorer, ett område som står för tre fjärdedelar av bolagets omsättning, som landade på 40 miljoner kronor 2015. En växande marknad för Smart Eyes är dock självkörande bilar.

Har föraren somnat kan bilen känna av det.

Dagens självkörande bilmodeller har ofta så kallad partiell självkörning, vilket kräver att föraren har vägen och kontrollpanelen under uppsikt. Det kan Smart Eyes teknik säkerställa. Bolagets ögonkamera registrerar om en person verkligen sitter i förarsätet, om denne är vaken och var denne fäster sin uppmärksamhet.

Läs mer: Därför kan Googles köp gynna Tobii

”Har föraren exempelvis somnat eller är ouppmärksam kan bilen känna av det och stänga av sig. Jag tror att ögonkameror i framtiden kommer att finnas i varje bil, precis som airbags och säkerhetsbälten”, säger Martin Krantz.

Smart Eye har även levererat det eyetrackingsystem som är integrerat i Mercedes självkörande konceptbil, F015, och under 2017 och 2018 kommer två ytterligare bilmodeller i lanseras utrustade med bolagets teknik.

En annan aktör på ögonstyrningsområdet är Tobii, befinner ni er i en konkurrenssituation?

”Både vi och Tobii säljer vår teknik till forskningssektorn, men där vi jobbar med exempelvis fordonssimulatorer arbetar de med marknadsundersökningar. Det finns även stora skillnader i hur vi riktar oss mot massmarknaden, där Tobii satsar på handikapphjälpmedel och spel medan vi vänder oss mot underleverantörer inom fordonsindustrin”, säger Martin Krantz.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera