Hoppa till innehållet

Oriflame-sonen går in som delägare i spar-appen Savr

Savr skapar Sveriges enklaste tjänst för sparande. Med hjälp av nytt kapital från bland andra Bookatable-grundarna och Oriflame-familjen ska fintechbolaget ta nästa steg.

Savr-grundarna Hannes Arthursson (tv) och Daniel Aarenstrup (th).
Savr-grundarna Hannes Arthursson (tv) och Daniel Aarenstrup (th).Foto: Oscar Jettman

Fintechbolaget Savr vill göra så att den mest ointresserade kan spara på ett så enkelt sätt som möjligt. För att få till ett sparande krävs att kunden skriver i personnummer, hur mycket hen vill spara och sedan skriver under med Bank-ID. 

Idén fick grundarna och serieentreprenörerna Daniel Aarenstrup, 31, och Hannes Arthursson, 28, från träning. Daniel Aarenstrup har sedan tidigare startat och drivit Virtual Trainer (NTL), en app som skulle få fler att ta steget till att börja träna.

”Det finns likheter mellan träning och sparande faktiskt. Det är lika tråkigt och svårt att komma igång. Så jag tog med mig träningsvinkeln, att få folk över tröskeln, till Savr”, säger Daniel Aarenstrup, som också är vd på bolaget.

Läs mer: Sveriges 40 hetaste serieentreprenörer under 40 

Virtual Trainer såldes till nya ägare 2016, vilket gjorde det möjligt för Daniel Aarenstrup och Hannes Arthursson att starta Savr. Bolaget lanserade spartjänsten i mars i år och har hittills fått in 500 kunder som använder tjänsten, nu ska man skala upp för att nå målet på 10 000 till mars 2019.

Därför har Savr dragit in 7 miljoner i en ny runda där bland andra Sebastian af Jochnick, son till Robert av Jochnick som är en av grundarna till det börsnoterade kosmetikabolaget Oriflame, deltog. Dessutom gick befintliga ägare in med delar av det nya kapitalet, däribland Johan Siwers, Niklas Eklund och Christopher Persson (de två sistnämnda grundade bokningstjänsten Bookatable). 

Läs mer: Michelin betalar en miljard för svenskgrundad restaurangtjänst 

Pengarna ska gå till marknadsföring och tillväxt.

”Just nu vill vi visa ett 'proof of concept' och att det går att skala”, säger Daniel Aarenstrup. 

Tanken är att man ska fånga en relativt ung målgrupp som är helt ointresserade av att spara, men som genom en mycket enkel process kan lockas till det.

”Det som fick oss att börja bygga bolaget var att det finns en stor målgrupp som har väldigt lågt intresse för börs och fonder. De är fortfarande strandade med två alternativ: antingen en bankrådgivare eller nätmäklartjänster som egentligen är byggda för traders”, säger han.

Savrs fond är en bred historia med medelrisk som kan slå om mellan räntor och aktier om det skulle krävas. Den förvaltas av Cliens kapitalförvaltning och innehåller redan prioriteringar som miljö och hållbarhet. Savr ska tjäna pengar på att få en del av förvaltningsavgiften. 

”Vi såg en möjlighet att bygga en spartjänst som är konsumentfokuserad utifrån vanliga människors behov. Vår tes är att testa att göra en funktion som är så friktionsfri som möjligt”, säger Daniel Aarenstrup.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera