Hoppa till innehållet

Över 30 000 startupjobb i USA har gått upp i rök

Coronautbrottet har satt sina spår bland startupbolagen i USA, som hittills har låtit över 30 000 anställda gå, enligt databasen Layoffs.fyi.

Karta över Silicon Valley och San Franciscos Golden Gate bridge.
Karta över Silicon Valley och San Franciscos Golden Gate bridge.

(Di Digital/Silicon Valley) För snart en månad sedan handlade det om 4 000 startupjobb som hade försvunnit. Nu är den siffran uppe i 30 000 sedan den 11 mars i år, enligt databasen Layoffs.fyi. Där kan man anmäla uppsägningar som läggs till i en lista när uppgifterna har bekräftats.

Skärmdump från startuptjobbräknaren Layoffs.fyi/tracker.
Skärmdump från startuptjobbräknaren Layoffs.fyi/tracker.

Per den 27 april handlar det om 30 629 jobb som har gått upp i rök, hos 324 startupbolag. Av jobben fanns 30 procent av dem i Bay Area, där startupmeckat Silicon Valley ligger, hos 89 bolag.

Läs också: Startupkris i USA: 4000 jobb upp i rök på en månad

Det är en blandad kompott av branscher som har påverkats. Störst uppsägningar i Silicon Valley har skett hos rekommendationstjänsten Yelp med 1 000 personer och eventbokartjänsten Evenbrite med 500 personer.

”Yelp kopplar samman människor med fantastiska lokala företag. De här företagen tvingas så klart att pausa eller minska utgifter för de produkter och tjänster som Yelp tillhandahåller”, skrev Yelps vd och grundare Jeremy Stoppelman, i ett mejl som gick ut till anställda om uppsägningarna.

Även rese- och transporttjänster som biluthyrningstjänsten Getaround, och fintech-tjänster som Lending Club har minskat sin personalstyrka.

Enligt en genomgång från Crunchbase var nästan 46 procent bolagen som hade sagt upp folk fram till den 21 april enhörningar – det vill säga bolag som är värderade till över en miljard dollar.

Läs också: Silicon Valley-investerare: ”Techindustrin håller på att lära sig en läxa”

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera