Hoppa till innehållet

Pinterest tar in ytterligare 1,3 miljarder kronor

Katalogsajten Pinterest tar in ytterligare 1,3 miljarder kronor av tidigare investerare. Med den nya injektionen värderas bolaget till över 100 miljarder kronor.

Pinterest har nu 175 miljoner användare i månaden.
Pinterest har nu 175 miljoner användare i månaden.Foto: Pinterest.

Pinterest, som kan beskrivas som en sökningsbar fotokatalog, har över 175 miljoner användare i månaden. För att fortsätta att växa i samma takt har bolaget, som är en av världens största startups, tagit in ytterligare 150 miljoner dollar, motsvarande 1,3 miljarder kronor. 

Det här är bolagets åttonde finansieringsrunda och totalt har bolaget rest strax över 12 miljarder kronor.

Läs även: Svenskarna som designar Pinterest 

Investeringen görs av befintliga investerare men till 2015 års värdering. Däremot ges fler aktier ut vilket ökar värderingen av Pinterest till 12,3 miljarder dollar, motsvarande 106 miljarder kronor. Det uppger en talesperson för företaget till Wall Street Journal

Pinterest, som har varit speciellt populärt bland kvinnor, har ett fotosök som inkluderar allt från inredning, resor till recept och tatueringar. Bolaget grundades 2010 av Ben Silbermann och Evan Sharp och förväntas omsätta 2,6 miljarder kronor under 2016, vilket är tre gånger så mycket som föregående år.

I år har bolaget beräknat att omsättningen ska öka till 500 miljoner dollar, över 4 miljarder kronor, vilket en del analytiker tror är svårt att nå. Det ryktas också om en börsnotering för Pinterest.

Läs även: Möt miljardären bakom kvinnornas favoritkatalog: Pinterest 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera