Stockholmsbolaget Acast ACAST 0,00%Dagens utveckling (NTL) grundades 2014 med målet att bli framtidens radio. Affärsidén är att locka de annonsörer som tidigare satsat på radioreklam till att i stället annonsera i poddar. Hittills har bolaget vuxit på ett antal marknader, bland annat USA, Storbritannien samt Australien, och har i dag närmare 60 miljoner lyssningar i månaden.
För drygt en månad sedan stod det klart att Acast hade tagit in 154 miljoner kronor i riskkapital. Bland investerarna fanns Norrons och Swedbank SWED A +1,24%Dagens utveckling Roburs techfonder, som vanligtvis inte investerar i onoterade bolag.
Nu uppger bolagets grundare Måns Ulvestam och Karl Rosander att de siktar på en notering på Stockholmsbörsens huvudlista. Någon tidsplan för detta vill de dock inte ge.
”Vi har aldrig riktigt velat vara en del av startupvärlden utan vi har velat vara ett riktigt företag. Ett steg i den riktningen är att ta bolaget till börsen. Det har varit vårt mål”, säger Måns Ulvestam.
Den senaste nyemissionen värderade Acast till 1,1 miljarder kronor. Det antyder att bolaget siktar på en liknande eller högre värdering på börsen.
Ett steg i riktningen att bli ett riktigt företag är att ta bolaget till börsen.
I samband med börsplanerna lämnar Måns Ulvestam och Karl Rosander sina operativa roller i bolaget, som vd respektive operativ chef. Istället tar intäktschefen Ross Adams över som vd på Acast. Han var en av bolagets första anställningar och har tidigare arbetat som Spotify SPOT +6,86%Dagens utvecklings europeiska försäljningschef.
Läs även: Försäljningen rusar för Acast - tar in mer kapital
Grundarna kommer framöver att arbeta heltid med förberedelserna för en notering.
”Vi kommer att rekrytera en styrelse som funkar för börsen, vi kommer att stärka vår ledning och strukturera upp bolaget så att det är i enlighet med Stockholmsbörsens regler”, säger Karl Rosander.
Expansion har varit grundarnas mål och fortsätter att vara så. Tillväxten är dock inte gratis. I fjol hade Acast en omsättning på 49,8 miljoner kronor men gjorde samma år en förlust på 52,5 Mkr. Måns Ulvestam tror däremot inte att resultatet kommer att sätta stopp för en notering.
”Ett bolag som oss ska självklart ha en hyfsad omsättning och en tillväxt framförallt. Vi har ju haft flera hundra procent i tillväxt hittills. Har man den och samtidigt bryter ny mark, som jag tycker att vi har gjort internationellt, så finns det absolut intresse för ett bolag som Acast”, säger Måns Ulvestam.
Läs även: Acast tar in över 150 miljoner från bankfonder
För oss, som är ett svenskt bolag men verkar på en global marknad, så är det bättre att vara noterade.
Sammanlagt har bolaget tagit in närmare 320 Mkr av delägare som investeringsbolagen Moor (NTL), Bonnier Growth Media (NTL), Alfvén och Didrikson (NTL) och Inbox Capital (NTL).
De flesta startupbolag som tar steget till börsen börjar med en notering på de mindre listorna som exempelvis First North. Men Acasts grundare siktar på huvudlistan.
”Vid en IPO tar man in mer pengar och det gör det möjligt att öka expansionen men för mig är det egentligen två skäl till noteringen. Det ena är att man strukturerar upp bolaget på ett sätt som gör att det blir mer effektivt. Det andra har att göra med transparens. Om du ska göra affärer i ett land där ditt bolag inte är känt så kan det krävas en due diligence innan du kan skriva på ett stort kontrakt. Men om det är ett noterat bolag på Stockholmsbörsens huvudlista så är det redan genomlyst. För oss, som är ett svenskt bolag som verkar på en global marknad, så är det bättre att vara noterade”, säger Måns Ulvestam.