Hoppa till innehållet

Pratande bilar och börsrekord för Tesla

Tesla slog börsrekord på måndagen. Vd:n Elon Musk säger nu att hans elbilar snart kommer att kunna prata och prutta.

Foto: Jae C. Hong

(Di Digital/Silicon Valley) Teslas aktie gick upp med nära 10 procent under handelsdagen på måndagen, och stängde på rekordkursen 524,86 dollar per aktie.

Bolagets aktievärde har mer än dubblats på börsen sedan man gjorde ett oväntat lönsamt under tredje kvartal i fjol. Elbilstillverkaren har också gått in i Kina och hade starka leveranssiffror under fjärde kvartalet 2019.

Läs också: Tesla gasar på – levererar rekordmånga bilar

Under 2020 har Teslas aktie gått upp med 20 procent och bolaget har nu ett större börsvärde än både General Motors och Ford tillsammans.

Teslas grundare och vd Elon Musk har stora visioner för sina elbilar som nu också ska kunna prata med fotgängare. I ett Twitter-inlägg i lördags postade han ett videoklipp på en Tesla Model 3 som säger ”stå inte bara där och stirra, hoppa in” och kommenterar klippet med att ”Tesla snart kommer att prata med folk om du vill. Det här är på riktigt.”

Tesla har inte gått ut med några detaljer kring de pratande bilarna, men elbilstillverkare är bundna till att bilarna ska avge artificiella ljud enligt regler från USA och EU. Det för att undvika olyckor med fotgängare.

Elon Musk skrev också på Twitter att bilarna kommer att kunna skicka ut pruttljud.

Läs också: Elon Musk frias från anklagelserna om ärekränkning 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera