Hoppa till innehållet

Rusning till kryptovalutor: ”Extremt många oseriösa aktörer”

Bitcoins raketartade värdeökning har resulterat i ett kraftigt ökat intresse för digitala valutor. ”Volymerna är kanske är tre-fyra gånger så stor som förra året”, säger entreprenören Ludvig Öberg.

Ludvig Öberg är medgrundare av bitcoin-bolaget Safello, som förmedlar försäljning av bitcoin och lagrar den digitala valutan. Foto: Stockphoto/Press
Ludvig Öberg är medgrundare av bitcoin-bolaget Safello, som förmedlar försäljning av bitcoin och lagrar den digitala valutan. Foto: Stockphoto/Press

Bitcoins kraftiga värdeökning under 2017 kan knappast ha gått någon förbi. Sedan klockorna ringde in det nya året har priset på en bitcoin gått från 1 000 dollar till omkring 4 400 dollar, enligt Coindesk. 

Enligt Ludvig Öberg, affärsutvecklare på Chromaway och medgrundare av Safello, har intresset för den digitala valutan och tekniken bakom ökat kraftigt i Sverige. 

Läs även: Han satsade allt på bitcoin – nu har kursen stigit 100 gånger

"Tittar man på handelsvolymer skulle jag säga att den kanske är tre-fyra gånger så stor som förra året. Man ser även ett ökat intresse i media samt på Svenska Bitcoinföreningens medlemmar och på meetups", säger han. 

Är det främst i spekulationssyfte?

”Från privatpersoner är det mycket spekulation. Man har sett att bitcoin har gått bra och blir intresserad av att investera.  Från företag handlar det oftare om att man är intresserade av att använda blockkedjetekniken", säger Ludvig Öberg och poängterar att intresset för tekniken även börjat sprida sig utanför finanssektorn.

Läs mer: Bitcoin slår nya rekord efter delningen 

I Sverige är det fortfarande väldigt få företag som tar emot betalning i bitcoin eller andra digitala valutor, men enligt Ludvig Öberg finns det ett ökat intresse bland privatpersoner för att använda bitcoin vid internationella transaktioner. 

"Det är ett användningsområde som börjar få ganska mycket uppmärksamhet internationellt och man börjar se ganska stora volymer i vissa länder som till exempel Filippinerna", säger han. 

Även etablerade aktörer har sett potentialen i att använda blockkedjeteknik för internationella transaktioner.

Storbanken SEB genomförde tidigare i år ett pilotprojekt där man använde sig av ett blockkedje-protokoll från Ripple för samtliga transaktioner mellan bankens kontor i Stockholm och New York åt en kund, vilket Di Digital tidigare rapporterat om.

Har det ökade intresset för kryptovalutor resulterat i att det dyker upp fler oseriösa aktörer?

"Ja det skulle jag säga. Det är extremt många oseriösa aktörer som håller på att starta så kallade initial coin offerings, ICO:s. Det innebär egentligen att man skapar tokens, värdebevis eller vad man nu vill kalla dem, på en framtida plattform. Man tar in pengar från privatpersoner för att bygga en plattform och i utbyte får man sådana här värdebevis", säger Ludvig Öberg. 

Läs mer: Kryptovalutor används som aktier - kritiker varnar för bubbla 

"Just nu är det väldigt lätt att ta in pengar i sådana här ICO:s eftersom det är så många som vill investera och inte gör någon ordentlig analys. Så jag är lite orolig att det blir någon sorts spekulationsbubbla. Många av de här projekten kommer inte lyckas då de är för ambitiösa och personerna bakom är för oerfarna helt enkelt", fortsätter han.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera