Hoppa till innehållet

Så högt värderas den portabla musikstudion Soundtrap

Den molnbaserade musiktjänsten Soundtrap tog nyligen in 50 miljoner kronor i en A-runda. För insatsen fick investerarna 24 procent av bolaget, kan Di Digital avslöja.

Soundtrap har utvecklat mjukvara som gör det möjligt att spela in, redigera och arrangera ljudspår över nätet.
Soundtrap har utvecklat mjukvara som gör det möjligt att spela in, redigera och arrangera ljudspår över nätet.Foto: Soundtrap

Techbolaget Soundtrap (NTL), som utvecklar en molnbaserad musikstudio, riktar sig mot såväl musiker som vill jobba via nätet som skolelever. Soundtrap har till exempel blivit utvalda som en partner i utbildningslösningen Google Education.

Nyligen tog Soundtrap in en A-runda på sammanlagt 50 miljoner kronor. Investerare var, förutom Industrifonden (NTL), profiler som den tidigare Spotify-toppen Peter Sterky (NTL).

”Pengarna ska vi använda för produktutveckling och för att växa internationellt” sa bolagets vd och medgrundare Per Emanuelsson till Di Digital.

Då framgick inte Soundtraps värdering, men handlingar som Di Digital har tagit del av visar att investerarna fick 24 procent av bolaget för sin insats. Det ger alltså en värdering av Soundtrap på 207 miljoner kronor.

Läs mer: Molnbaserad musikstudio tar in 50 miljoner

Det är lägre än värderingen av säljbolaget Universal Avenue i somras på nära 260 Mkr, men högre än den digitala vårdcentralen Kry på 126 Mkr.

Soundtraps värdering är baserad på intäkter som åtminstone fram till i fjol var nogräknade. Förutom försäljning för cirka 300 000 kronor under 2013 har Soundtrap dragit in mellan 12 000 och 28 000 kronor de senaste två åren. Bolaget har ännu inte redovisat räkenskapsåret som löpte ut i somras.

Dock hade Soundtrap i fjol fler än 200 000 användare världen över, enligt årsredovisningen för räkenskapsåret som avslutades sommaren 2015.

Innan den senaste nyemission ägde rum var Björn Melinder, bolagets CTO, största ägare i Soundtrap, med 25 procent av aktierna. Medgrundaren Fredrik Posse ägde då en något mindre andel än så. Största externa ägare var i somras Lars Bergström (NTL), med ett innehav om 16 procent.

Övriga investerare – bland dem musikprofilen och tidigare Idol-stjärnan Andreas Carlsson (NTL), Magnus Bergman (NTL) samt Truecaller-grundarna Alan Mamedi (NTL) och Nami Zarringhalam (NTL) – ägde inför den senaste nyemissionen sammanlagt 27 procent av bolaget.

Läs mer: Sveriges mäktigaste tech-investerare: Magnus Bergman

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till nordictechlist.com, en databas om bolagen, investerarna och personerna i den nordiska techsektorn.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera