Stockholmsbolaget Universal Avenue (NTL) har fått stor uppmärksamhet i startup-kretsar sedan starten för snart två år sedan. Affärsidén är att koppla ihop frilansande säljare med varumärken och företagskunder på en slags Uber-liknande plattform för försäljningstjänster.
Till exempel har bolagets säljare raggat kunder åt Spotify-avknoppningen Soundtrack your brand.
Bolaget har sedan starten backats upp av flera tunga investerare, bland dem svenska Moor (NTL) och Northzone (NTL). I ägarkretsen finns även den amerikanska jätten Salesforce.com. Nyligen tog Universal Avenue in motsvarande 85 Mkr i en ny finansieringsrunda, där även brittiska Eight Roads Ventures klev in som delägare.
Trots att omsättningen i bolaget än så länge är närmast obefintlig – Universal Avenue omsatte knappt 1,2 Mkr år 2015, med en förlust på nära 16 Mkr – så har investerarna minst sagt höga förhoppningar på bolaget. Den senaste finansieringsrundan gjordes på en värdering av hela Universal Avenue om nära 260 Mkr, enligt dokument som Di Digital har tagit del av.
Värt att nämna är att investeringen gjordes i så kallade preferensaktier, vilket kan antas ha påverkat värderingen.
”Alla nyckeltal har tagit rejäl fart. Vi får in 200-300 jobbansökningar per dag och har runt 500 bolag i kö för att få ansluta sig till plattformen”, sa Universal Avenues vd och grundare Johan Lilja (NTL) till Di Digital i samband med den senaste finansieringsrundan.
Bolaget har expanderat snabbt sedan starten och finns idag i sex länder, med kontor i fyra av dem. Nu är planen att få verksamheten att visa vinst på åtminstone ett par marknader.
”Vi ska visa att vi på, säg fyra månader, kan lansera på en ny marknad och ta den till lönsamhet. Då är modellen bevisad och vi kan rulla ut snabbt”, sa Johan Lilja nyligen till Di Digital.
Kan Universal Avenue bli ett "Uber för säljare"? Mer i Digitalpodden:
http://embed.acast.com/digitalpodden/pokemon-feberochnarrative-kollaps
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.